Отвъд геодезията

Думите на 2023 – „изкуствен интелект“, „сглобка“ и „времеубежище“

„Изкуствен интелект“ с 45 процента, „сглобка“ с 37 на сто и „времеубежище“ с 35 процента от гласовете са знаковите думи и изрази за 2023 година за България. Това е изборът на хората в станалото традиционно проучване „Думи на годината“ на платформата за грамотност „Как се пише?“. В челната десетка се нареждат още „война“, „Шенген“, „демонтаж“, „ротация“, „Букър“, „евроантлантик“ и PISA, съобщиха организаторите на инициативата.

Кампанията цели чрез езиковите нагласи да проследи общественото мнение за това кои са били най-важните теми през изминалата година. В онлайн анкетата всеки имаше възможност да гласува за три лайтмотива на 2023-та. В проучването отново се включва и класация на най-употребяваните знакови думи и изрази в медиите на български език с помощта на анализа на системата за глобален медиен мониторинг Sensika. Единственото съвпадение между двете класации е споменаването на „война“.

 

Медиен анализ

Анализът на системата за глобален медиен мониторинг и анализи Sensika с помощта на софтуерни инструменти и модели за машинно обучение, тренирани на български език, стъпва на проверени 10 милиона и 600 хиляди публикации в 9730 информационни онлайн източника за периода 1 януари – 31 декември 2023 г.

20-те най-често споменавани думи са: „България“, „Русия“, „Украйна“, „Европа“, „САЩ“, „дете“, „помощ“, „война“, „политика“, „министър“, „цена“, „подкрепа“, „президент“, „семейство“, „правителство“, „партия“, „избори“, „управление“, „парламент“, „комисия“. Прави впечатление, че от съществителните нарицателни първата дума е „дете“ и употребата й е нараснала в абсолютна стойност в сравнение с 2022-ра, докато стойностите на почти всички останали са намалели. Организаторите се питат каква е причината за това – още повече че през годината бяха представени обезпокоителни резултати от тестове, показващи високо ниво на функционална неграмотност сред младежите. От първата двайсетица в сравнение с предишния период са отпаднали „газ“, „енергия“ и „икономика“, а на тяхно място са се изкачили „семейство“, „избори“ и „комисия“. Това, че абсолютните стойности на най-често употребяваните 20 думи чувствително са намалели в сравнение с предходната година, насочва към извода, че водещите теми в медиите са се диверсифицирали.

За първи път се представя и класация на най-споменаваните личности в медиите. На челна позиция е Бойко Борисов, следван от Владимир Путин, Румен Радев, Николай Денков, Иван Гешев, Кирил Петков, Володимир Зеленски, Асен Василев, Джо Байдън, Мария Габриел, Доналд Тръмп, Делян Пеевски, Реджеп Ердоган, Борислав Сарафов, Илън Мъск, Тодор Тагарев, Кристиано Роналдо, Алексей Петров, Корнелия Нинова и Иван Демерджиев. Интересно е да се отбележи, че Борисов сега възвръща преднината си от предишни години. Можем да проследим, че той е бил отново на първа позиция през 2021-ва, докато за дванайсетте месеца на 2022-ра е слязъл на четвърто място. Всички попаднали в класацията личности са политици с изключение на Илън Мъск и Кристиано Роналдо.

Споменаванията на кандидатите за кмет на София през 2023 година също показват любопитна, но и очаквана динамика. Проследени са представителите на ПП-ДБ – Васил Терзиев, на ГЕРБ-СДС – Антон Хекимян, и на „БСП за България“ – Ваня Григорова. Най-споменаван е Терзиев, следван от Хекимян и Григорова, като между последните двама разликата е минимална.

При сравнение с предходната 2022 година анализаторите засичат трудно обяснима аномалия при медийните споменавания на кандидата за министър-председател на ГЕРБ Николай Габровски. За кратката си кампания той е успял да се изкачи от 544-то място през 2021 г. до 9-о място, а подобни амплитуди не се наблюдават при останалите кандидати за премиер в периода 2021 – 2023 г., отбелязват организаторите на кампанията.

Снимка генерирана от ЧатДжитипи

Автор

Geomedia Magazine




От категорията
Гео-портал на минестерството на отбраната

Contact Us