Отвъд геодезията

Факти и загадки около срутения мост в Балтимор

Срутването на моста „Франсис Скот Кий“ на река Патапско в американския град Балтимор, щата Мериленд, след като в него се блъсна товарният кораб „Дали“, плаващ под сингапурски флаг, остави шестима в неизвестност.

Стоманеният мост „Франсис Скот Кий“ над река Патапско е открит е през 1977 г. след пет години строителство и е с дължина 2,6 километра. Годишно по него минават 11,3 милиона превозни средства, посочва управлението за транспорт на щата Мериленд. Под него минават кораби от и за пристанището в Балтимор.

Американският в. „Вашингтон пост“ отбелязва, че инцидентът е „парализирал Вашингтон, както и Ню Йорк, с блокирането на движението по една от най-натоварените пътни артерии в САЩ, включително и по магистралата „Белтуей“, опасваща столицата. Самият мост е част от междущатската магистрала 695. Британският в. „Индипендънт“ на свой ред пише за „шока, в който са изпаднали местните власти“, тъй като „никой не е допускал, че този мост някога би рухнал“.

Сигналът за бедствие, подаден от екипажа на блъсналия се в моста товарен кораб, е спасил човешки животи. Служителите, които реагират първи, спират по-голямата част от движението по „Франсис Скот Кий“ точно преди корабът с брутно тегло 95 000 тона да се забие в стълб на моста.

Товарният кораб е бил с размерите на небостъргач, с двадесет и двама души екипаж на борда. Според предварителното разследване „не става въпрос за тероризъм, а просто за инцидент“. Корабът е загубил тяга.

Пристанището в Балтимор е обработило рекордно количество товари през миналата година, а градът е важен търговски център, който е на първо място в страната по поет обем от преминаващи тежкотоварни и лекотоварни автомобили.

Инженери се опитват да обяснят как така се е стигнало до трагичната структурна повреда. Експертите твърдят, че е твърде рано да се каже какво точно се е случило по време на сблъсъка и при последвалото срутване, но предупреждават, че мостовете от този вид са специално изградени със защита срещу подобни сблъсъци и че може би силата на удара е била огромна, за да падне мостът по този начин, посочва „Индипендънт“.

Мостове са се срутвали и преди при сблъсъци на кораби. Между 1960 година и 2015 година е имало 35 големи срутвания на мостове, ударени от морски плавателни съдове, казва за „Индипендънт“ Тоби Мотръм от университета в Уоруик. Мостовете от въпросния тип – големи и пресичащи корабоплавателните пътища – трябва да са защитени посредством стълбовете или колоните, които ги поддържат, като тази защити се осигурява под различна форма, посочва за британското издание Робърт Бенаим, член на Кралската инженерна академия.

„Става въпрос например за структурни защити, които са изработени от стомана и са вградени в морското дъно, за да спрат или отклонят кораб. Те могат да бъдат и под формата на изкуствени острови и са предназначени за защита от удар на много големи плавателни съдове. Конструирани са така, че корабът никога да не може да достигне до самия стълб на моста“, обяснява за „Индипендънт“ експертът Бенаим.

Автор

Geomedia Magazine




От категорията
Гео-портал на минестерството на отбраната

Contact Us