Големият архитект вписа сградата в ландшафта
През 1943 г., когато България спасява своите евреи и докато Втората световна война раздира Европа, 82-годишният американски колекционер от еврейски произход Соломон Гугенхайм пише писмо до архитекта Франк Лойд Райт с молба да се заеме с проектирането на сграда в Ню Йорк за настаняване на колекциите му от произведения на изкуството. Търси се и парцел за сградата, избран е – до Сентрал парк.
Райт приема, а осъществяването на проекта му коства 15 години работо и 700 скици. През есента на 1959 г. – 10 г. след смъртта на Соломон Гугенхайм и 6 месеца след смъртта на самия Франк Лойд Райт, архитектурното бижу на Ню Йорк отваря врати за широката публика. Близо 50 години по-късно, през 2008 г. Музеят Гугенхайм е обявен за национално културно-историческо богатство, а 150 години след раждането на нейния архитект философията му остава основополагаща за съвременната архитектура.
Роденият през 1869 г. Франк Лойд Райт създава философията за органичната архитектура, в която човекът съществува в хармония с обкръжаващата го среда. Всяка архитектура следва физичните и естетски закони, но organic architecture трябва да се вписва в ландшафта. За строежа на сградите трябва да се ползват само естествени природни материали, отговарящи на трите основни изисквания: да бъдат екологични и безопасни за човека, формата да сградата да е бионична – т.е. да наподобява естествените линии на живите организми, и последно – всичко да се вписва в пейзажа. Райт всъщност развива и допълва теорията на Луис Съливън и за 70-та години творчество показва на практика как може да се вплете архитектурната композиция органично в околното пространство. По проекти на Райт са построени 1141 сгради – жилищни домове, обществени сгради, църкви, музеи, офиси, училища. 532 проекта са напълно завършени, а 609 са били доработвани. Освен с архитектура Франк Лойт Райт се занимава с проектиране на мебели, на тъкани, с художествена обработка на стъкло и сребро. Пише над 20 книги, в които излага идеите си, непрестанно чете лекции в САЩ и в Европа.
Развива концепцията за децентрализирания град – Броудкеър сити. Идеята продължава да се обсъжда и анализира и през ХХI век. Основните материали са камък, кирпич, дърво и бетон. Естествената им структура се възприема за допълнителен декоративен ефект, който подчертава сливането на сградата с природата. Например, бетонната стена се вписва като скала в гората. Каменната фасада се прави от нешлифовани плочи. В органичната архитектура всичко е интегрално, цялостно, обектът е част от природата. Минимализмът и стремежът към простота са на почит. Именно на Райт дължим идеята за отворено пространство, в което кухнята прелива в трапезарията. Залага се на откритите пространства и на максималното остъкляване. Линиите трябва да прави, пропорциите трябва да са максимално съобразени с човешките, броят на стаите в дома трябва да е минимален, навсякъде трябва да има въздух, окръжаващият ландшафт трябва да подпомага функционалността на сградата, стаите на трябва да са кутийки, а да се преливат една в друга. Осветлението, отоплението и ВиК на сградата се проектира още със самата конструкция. Всичко трябва да следва пирамидата на потребностите на човека, съставена от американския психолог Ейбрахам Маслоу. Тази система е представена за първи път през 1943 г. в „Теория на човешката мотивация“ и според нея най-важни са физиологичните нужди, следвани от сигурността, любовта/принадлежността, уважението/ увереността и най-накрая самоусъвършенстването. Според Маслоу ако потребностите от по-ниско ниво не са удовлетворени, човек не може да премине на потребностите от по-високо ниво. Органичната архитектура иска човекът да се реализира напълно – сградата да позволява себереализация и самоусъвършенстване на човека.
Според Райта всеки проект трябва да удовлетворява духовните, социалните, семейните и физиологическите нужди на човек.
Райт пробива с Прерийните къщи, построени през периода 1900-1917 г. В тях центърът е камината, а всичко е около тях. В Европа Райт става известен с двете си книги от 1910-1911 г., посветени на органичната архитектура. Най-дълго Райт се занимава със собственото си жилище или Taliesin, което непрестанно преправя. Името идва от езика на уелсците и значещо „излъчващ връх” или „връх на лъченията”. През 1932 г. Райт прави архитектурна школа, а през 1935 – 1939 г. създава Домът над водопада, който му носи световна известност. Следват годините, в които строи обществени сгради, като безспорен връх е музеят Гугенхайм.
А завинаги в България Франк Лойд Райт има един голям приятел – героят на Тодор Колев от филма „Опасен чар”. Така, дори и да не се интересуват от архитектура, обитавайки кутийките на апартаментите си, задоволявайки физиологичните си нужди, българите научиха името на големия Франк Лойд Райт.
Броудкеър
Прерийните къщи
Къщата над водопада
Талиесин
Гугенхайм
Соломон Гугенхайм
{module [180]}