Отвъд геодезията

Създадоха шрифт с почерка на Левски

Нов шрифт е създаден на основата на почерка на Васил Левски. Проектът е на Националната картова и платежна схема (НКПС), а идеята е да се възродят и съхранят спомените за българските историческите корени, пречупени през модерното технологично мислене.
Това е част от поредицата инициативи, с които НКПС ще се стреми да положи основите на създаването на култура на българската писменост в съвременния дигитален свят, разказват от НКПС.
Те вярват, че дигитализацията на почерка на Апостола ще допринесе за възраждането на българската писменост в нашето съвремие.
„Както актьорът се вдъхновява от образа на героя, който представя пред публиката, така и типографът, решил да възпроизведе почерка на историческа личност, буквално усеща диханието на човека, по чиито стъпки върви. Това е сложна творческа симбиоза, а не механично пренасяне на графични форми от фотоизображение към цифров графичен формат“, коментира Стефан Пеев – филолог, издател и създател на шрифтове.
По думите му, специално за Левски трябва да се подчертае, че има един от най-чистите и виртуозни почерци от известните ни революционери – почерк, който изразява отдаденост, методичност и постоянство.
„Самият процес на дигитализирането на почерка беше огромно предизвикателство, тъй като у нас подобен опит все още липсва и човек неизбежно се изправя пред неизследваното и неизвестното. Не бива да забравяме обаче, че това е началото, а не краят на пътя. Всеки дигитален проект може да се развива и обогатява с напредъка на технологиите и опита. Шрифтът, създаден на основата на почерка на Левски, съдържа начертания на всички главни и малки кирилски букви, арабски цифри, препинателни знаци, както и начертания на ограничено количество лигатурни свързвания и вариации на букви. Проектът остава отворен за развитие и усъвършенстване“, допълва Стефан Пеев.
„Шрифтът, базиран на почерка на Васил Левски, е важен културен факт за съвременното ни общество. Почеркът на Левски можем да опишем общо като красив, чист и хармоничен. Формите на буквите и подреждането им на редовете са типични за стиловете почерци през втората половина на 19-ти век. Но почеркът на Левски има силен и овладян характер с много интересна и богата вътрешна динамика, излизаща извън стандартния канцеларски краснопис. Сравнително ниската височина на редовните букви създава ясен силует на думите и редовете, а ритмичните и динамични горни дължини, излизащи в щедрите междуредия, придават изтънчен и емоционален калиграфски вид на почерка. Това е много добре отразено в шрифта на Стефан Пеев. И в оригиналния почерк на Левски, и в дигиталния шрифт правят впечатление изключително красивите калиграфски форми на повечето главни букви, особено А, Б, В, Г, К, П и Р“.
Това пише в своя рецензия Кирил Златков на авторския проект „Почеркът на Васил Левски като дигитален шрифт“.

Автор

Geomedia Magazine

И все пак тя се върти…
Rotating_earth
Rotating_earth
От категорията
  • Три въпроса преди да отговорим с „да“
    Три въпроса преди да отговорим с „да“

    Да отговаряш положително не е лошо, но невинаги е здравословно. И ако сте млад и амбициозен, със сигурност сте готов да казвате да по-лесно, отколкото

  • Япония набира астронавти
    Япония набира астронавти

    Японската агенция за изследване на космическото пространство (ДЖАКСА) обяви на сайта си, че от 20 декември започва да набира астронавти за участие в програмите по

  • Сакичи Тойода и принципът на петте защо
    Сакичи Тойода и принципът на петте защо

    Основателят на компанията Тойота – предприемачът и изобретател Сакичи Тойода използвал принципа на петте защо. Във всяка ситуация той предлага да попитаме пет пъти едно

Гео-портал на минестерството на отбраната

Contact Us