Лазерно сканиране откри 72 неизвестни рисунки
Стоунхендж се намира до Солсбъри, графство Уилтшир, Великобритания. Представлява кръг с диаметър около 100 метра. Датировката на рова е от три хилядолетия преди Христа. Монолитните плочи и стълбове образуват концентрични кръгове.
Проектът
Групата Greenhatch направи 3D лазерно сканиране проект на най-известния мегалитен паметник Стоунхендж, който е в списъка на световното културно наследство на ЮНЕСКО.
Проектът е по поръчка на службата Английско наследство и национални паметници, като целта е да се осигури точно описание чрез лазерното сканиране на обекта. Досега подобно нещо не е правено.
Освен самите камъни на Стоунхендж, с помощта на лазерното сканиране е описан и околният ландшафт.
Лазерното сканиране продължи шест седмици, като се използваха най-новите технологии за събиране на данни за по-нататъшно моделиране и обработка. Околният ландшафт е заснет с Leica C10 лазерен скенер, който обикновено дава разделителна способност между 10 и 50 мм. Каменният кръг е сканиран с помощта на Z+F 5006h лазерен скенер, с разделителна способност 1 мм. Най-детайлното заснемане е направено с Imager 5010 лазерен скенер, с резолюция от 0,5 милиметра.
След заснемането със специален софтуер е изграден 3D модел на мястото. Данните са предадена на учените и предстои анализа им.
Невидимо за очите
Първите резултати сочат, че Стоунхендж е бил не само древен храм, но и своеобразна художествена галерия. Детайлното сканиране е позволило да се забележат на пет от гигантските камъни 72 неизвестни досега рисунки, които са от ранната бронзова епоха.
Те не са забележими с просто око, но затова е използвана и най-новата технология, която позволява да се анализира микротопографията на повърхността на 83 каменни плочи. Учените са убедени, че новооткритите резки са от върха на нож – т.е. от издялкани от човешка ръка.
През 50-те години на миналия век с помощта на обикновена лупа са различени 46 изображения. Сега лазерното сканиране потвърди тяхното съществуване и не само това – откри още рисунки. Така Стоунхендж се превръща в най-голямата колекция от скални рисунки във Великобритания.
Повечето експерти са съгласни, че основната част от монумента е изградена през третото хилядолетие преди Христа. Мястото е служило за поклонение към Слънцето, заради разположението на камъните в съответствие с положението на небесното светило по време на зимното и лятното слънцестоене. Учените смятат, че мястото е особен вид астрономическа обсерватория.
С течение на времето Стоунхендж е променял предназначението си – там се появили индивидуални гробници през ХVІІІ-ХV век преди Христа. Рисунките по камъните на ножици и брадви се смятат именно от тази епоха, като се предполага, че функцията на Стоунхендж се е променяла. В индоевропейската традиция изображенията на брадвата с острието нагоре е символ на защитата на реколтата и хората от стихиите – бури урагани, мълнии. Възможно е и новооткритите рисунки да са били с тази цел. Изображенията са с еднаква форма и размер.
Лазарното сканиране дава още една допълнителна информация – за прецизната обработка на камъните. Оказва се, че гладката страна е откъм североизток, което съвпада с досегашното мнение на археолозите, че ритуалите се извършвали точно от тази страна.
От анализите става ясно също, че един от камъните е по-старателно обработен от останалите и е поставен така, че участниците в церемонията да виждат залеза на слънцето в деня на зимното слънцестоене. Благодарение на лазерното сканиране става ясно, че неизвестният майстор използвал две различни техники за обработката на камъните.
Анализът на данните от лазерното сканиране продължава и откритията предстоят.