Геодезия

Експерти не искат 15 км тунел на Кресна


Проектът за изграждането на 15-километров тунел под Кресненското дефиле на автомагистрала „Струма“ да бъде преразгледан и да се търсят алтернативи на това трасе при спазване на всички еко и строителни изисквания и ефективност, предложиха представители на браншови организации и на УАСГ.
Според представителите на бранша проектът за тунел е изключително скъп – 1,1 милиарда лева, като вероятно ще достигне 1,5 милиарда лева и ще се строи близо 10 години. Според строителния бранш обаче реалната цена е много по-висока. Стойността на подобни съоръжения е между 100 и 200 млн. лева на километър. Според инж. Тодор Тодоров от Сдружението на пътните инженери и консултанти, трябва минимум 40 000 единици трафик ежедневно, за да се оправдае такава инвестиция.

Очакваният трафик по трасето обаче е около 20 000 автомобила на денонощие, а поддръжката на съоръжението се изчислява на 50 млн. лева на година. Решението за строежа на 15-километров тунел на „Струма“ беше взето през 2008 г. заради опазването на природата и защитените територии в района. Проектът ще има две тръби с по две ленти и ще е едва второто съоръжение с такъв мащаб в Европа. Сроковете за строителството за около 10-11 години за едната тръба.

Експертите предупреждават, че тунелът ще се строи в силно сеизмична зона и ще е потенциална цел за терористи. Еколозите пък смятат, че гилдията на
строителите и пътищарите се противопоставя на тунела, защото нямало български фирми, които да се справят самостоятелно с проектирането и строителството на съоръжението – нещо, което признаха и самите браншовици.

Същевременно две от най-големите строителни компании в България „ПСТ холдинг“ и „Пътища Пловдив“ са с нови собственици, става ясно от информация за сделките в Търговския регистър. Първото дружество е прехвърлено изцяло на кипърска офшорка, но неофициално се твърди, че сегашният собственик, свързан с Първа инвестиционна банка, взима нов партньор – „Водстрой 98“. При „Пътища Пловдив“ пък от строителния бизнес излиза Георги Гергов, а купувачът – благоевградската „Агромах“, се разраства. Двете дружества работят по дострояването на магистрала „Марица“.

Автор

Super User

И все пак тя се върти…
Rotating_earth
Rotating_earth
От категорията
Гео-портал на минестерството на отбраната

Contact Us