На 29 ноември европарламентът преразгледа правилата за цивилната авиация на Европейската агенция по авиационна безопасност (European Aviation Safety Agency – EASA). Реформата включва въвеждане на правила за дроните, използвани на територията на Европейския съюз, които да регулират тази бързо развиваща се индустрия. Очаква се през следващите 20 години ползването на дрони да се увеличи с 50%, затова европейският авио сектор трябва да е готов за тази промяна. 100 хиляди европейци ще се занимават с производството на дрони до 2035 г. Оборотът от работата с дрони ще бъде 10 милиарда на година. Сметките са на евростатистиката.
Отдавна се говори за въвеждане на еврорегулации в областта.
Регламентът относно безопасността на гражданското въздухоплаване на ЕС обхваща всички ключови области на авиацията, включително летателната годност, самолетите, летищата, въздушните операции и предоставянето на аеронавигационно обслужване. В него също така се определя разделение на задачите между ЕС и националните органи.
Реформата въвежда пропорционални и основани на риска правила, предназначени да намалят бюрокрацията и да насърчават иновациите. Например, авиацията за спорт и развлечение ще бъде обект на по-опростени и по-евтини процедури за одобрение от тези, които се прилагат за търговски въздушен транспорт.
Правилата за безпилотните летателни апарати (БЛА) ще осигурят основните принципи за гарантиране на безопасността, неприкосновеността на личния живот и защитата на личните данни. Също така ще има правила относно шума и емисиите, генерирани от дроните, какъвто е случаят с всяко друго въздухоплавателно средство. Високорисковите операции с дрони ще изискват сертифициране, докато безпилотите апарати с най-нисък риск просто ще трябва да се съобразят с нормалните механизми на ЕС за надзор на пазара. Операторите на дрони трябва да се регистрират, ако работят с БЛА с над 80 джаула на кинетична енергия. Иначе казано – всеки дрон с тегло повече от 900 грама и скорост повече от 65 км в час ще бъде задължителен за регистрация и индентификация. Този праг може да бъде изменен в бъдеще в зависимост от развитието в тази област.
Европейската агенция за авиационна безопасност вече е публикувала „прототипен“ регламент за безпилотните апарати. Споразумението ще създаде и нов механизъм на държавите-членки за сертифициране, надзор и изпълнение.
Регламентът трябва да бъде официално одобрен първо от европарламента и след това от Съвета. Очаква се процедурата да приключи през пролетта на 2018 г. След приемането на регламента, той ще бъде публикуван в официалния вестник на ЕС и ще влезе в сила двадесет дни след публикуването.
И докато европейските институции се опитват да наложат ред в употребата на дрони, артистите, и особено уличните артисти не си губят времето и както винаги са сред първите в употребата на технологиите.
Вече от няколко години създаването на улично изкуство с дрони не е новина. За „основоположник” на рисуването с дрон отвъд океана се смята непознат артист от Бродуей, нарекъл себе си Katsu, който на 30 април 2015 г. „посяга” на билборда на супермодела Кендъл Дженър – и на окото на красавица се появява нестабилна червена линия и още няколко драсканици. Началото е поставено. Дронът е DJI Phantom. За мнозина това е вандализъм. Видеото е тук: https://www.youtube.com/watch?v=We12p6yvNW0
Сега тази идея е влиза в университета – и то не кой да е, а Масачузетцския технологичен институт MIT и има специализация Paint by Drone. Неин основен застъпник е архитектът Карло Рати. Той е директор на известните MIT Senseable City Labs и планира да прокара тази художествена форма с много по-сложна система и според правната рамка. Той използва четири дрона, а като обикновен принтер, всеки от тях се прилага един от четирите CMYK цвята. Целият процес се контролира от приложение. Всеки художник, пожелал да направи подобно нежо, просто качва рисунката си, а Paint by Drone прави останалото.
Drone graffiti е вълнуваща нова стъпка в еволюцията на изкуството. БЛА отваря вратата за иновации и нови възможности за използване на технологиите за създаване на изкуство.
В Русия срийт арт сцената също има своя „дрон” представител. В московския център за съвременно изкуство Винзавод през есента на 2017 г. беше открит проекта на художника Миша Most «Еволюция 2.1». Докато нюйоркският артист прави пробив просто с драскотина по изящното лице на супермодела, то Миша Most създава програма, която насочва дрона и определя къде точно да рисува, колко дълго да задържа струята, с каква интензивност. Зад рисунките всъщност стои цяла лаборатория – Interactive Lab, начело с инженерите от Tsuru Robotics, които са създателите на самия дрон. Машината може да носи два спрея с боя и да следва предварително начератаната програма. Самият Миша Most държи световният рекорд за най-голяма монументална работа на площ от 10 хилядзи квадратни метра. Става дума за фасадата на металургичния завод в Викса, Нижегородска област.
Дрон вандализмът върху Кендъл Дженър
Миша Мост
Най-големият графит в света.
{module [180]}
Amazon патентова саморазпадащ БЛА Компанията Amazon патентова саморазпадащ се във въздуха дрон при непредвидени обстоятелства. Бордови „фрагментиращ контролер“ взима решението за разпадането на машината. Авторите на разработката са убедени, че в случай на сигурна катастрофа е по-добре апаратътда пада на части, вместо като голяма и тежка машина. |