Всяка година от 2012-а насам международната геодезическа общност в лицето на Организацията на европейските геодезисти CLGE избира патрон, чийто труд и постижения да бъдат припомнени.
Гега на 20-шилинговата банкнота от 1967 г.
Първият в списъка бе картографът Герардус Меркатор, следваха Галилео Галилей през 2013 г., Фридрих Георг Вилхем (Василий Яковлевич, рус.) фон Щруве, Евклид, Руджер Йосип Бошкович и Гийом-Анри Дюфур. През 2018 г. избраният е Карл Ритер фон Гега.
Роден във Венеция от родители албанци в началото на ХІХ век – на 10 януари 1801 г., остава в историята като австрийският архитект, инженер, строител на жп линии, създател на проекта високопланински железопът – Земерингската железница, която се смята за едно от най-големите достижения на гражданското инженерство през XIX в.
Син на офицер от военно-морския флот, Карл учи във Венеция и в университета в Падуа – точни науки. Веднага започва да работи като ръководител на строителството на железопътни линии и водни гари, първоначално във Венеция, после в Тирол. През 1836 г. става началник на жп линията от Бърно до Бржецлава. През 1842 г. австрийското правителство го изпраща в САЩ да черпи челен опит и при завръщането си се захваща със строежа на жп линията Виена-Триест. Задачата му е трудна, защото трябва да мине през масива Земеринг на височина от 984 м над морското равнище. Гега проучва конструкцията на 39 жп линии в САЩ, детайлно изучава местността и подготвя много подробни карти. По време на проучванията той изобретява нови измервателни прибори, а за трасето избира път, който няма да има нужда от много тунели. Инженерният проект е готов през 1847 г. – дължината е 42 км, с 22 големи моста и тунели с дължина от 1200 м. Проектът е одобрен от австрийското министерство въпреки протестите на много инженери и работата почва през следващата година. Линията е разделена на 14 участъка и е изграден от 14 различни компании. По нея работят 20 000 души. Линията е завършена през 1854 г., а линията Триест — е готова през 1857 г. Карл Гега сам управлява сам локомотивите, които минават по съоръжението за първи път. Пътят и до днес функционира, а виадуктите са част от Световното културно наследство на ЮНЕСКО.
Винзаводът в Дьоблинг
Един от виадуктите в Зимеринг
През 1851 г. получава почетната титла Ритер, а през 1853 г. е назначен за шеф на цялата жп мрежа на Австрийската империя.
Любопитна подробност е, че през 1842 г. Карл Гега строи завод за производство на пенливи вина Шлумбергер – най-старото предприятие за такива напитки в Австрия.
Големият строител и архитект умира от туберкулоза във Виена на 58-годишна възраст.
Карл Гега управлява сам локомотивити, които минават по линията
Линията днес
Гробът на Гега във Виена
{module [180]}