Геодезия

Карл Ритер фон Гега – рицарят на железниците

Всяка година от 2012-а насам международната геодезическа общност в лицето на Организацията на европейските геодезисти CLGE избира патрон, чийто труд и постижения да бъдат припомнени.

20 Schilling Carl von Ghega obverse

20 schilling carl von ghega reverse

Гега на 20-шилинговата банкнота от 1967 г.

Първият в списъка бе картографът Герардус Меркатор, следваха Галилео Галилей през 2013 г.,  Фридрих Георг Вилхем (Василий Яковлевич, рус.) фон Щруве, Евклид, Руджер Йосип Бошкович и Гийом-Анри Дюфур. През 2018 г. избраният е Карл Ритер фон Гега.

Роден във Венеция от родители албанци в началото на ХІХ век – на 10 януари 1801 г., остава в историята като австрийският архитект, инженер, строител на жп линии, създател на проекта високопланински железопът  – Земерингската железница, която се смята за едно от най-големите достижения на гражданското инженерство през XIX в.

Син на офицер от военно-морския флот, Карл учи във Венеция и в университета в Падуа – точни науки. Веднага започва да работи като ръководител на строителството на железопътни линии и водни гари, първоначално във Венеция, после в Тирол. През 1836 г. става началник на жп линията от Бърно до Бржецлава. През 1842 г. австрийското правителство го изпраща в САЩ да черпи челен опит и при завръщането си се захваща със строежа на жп линията Виена-Триест. Задачата му е трудна, защото трябва да мине през масива Земеринг на височина от 984 м над морското равнище. Гега проучва конструкцията на 39 жп линии в САЩ, детайлно изучава местността и подготвя много подробни карти. По време на проучванията той изобретява нови измервателни прибори, а за трасето избира път, който няма да има нужда от много тунели. Инженерният проект е готов през 1847 г. – дължината е 42 км, с 22 големи моста и тунели с дължина от 1200 м. Проектът е одобрен от австрийското министерство въпреки протестите на много инженери и работата почва през следващата година. Линията е разделена на 14 участъка и е изграден от 14 различни компании. По нея работят 20 000 души. Линията е завършена през 1854 г., а линията Триест — е готова през 1857 г. Карл Гега сам управлява сам локомотивите, които минават по съоръжението за първи път. Пътят и до днес функционира, а виадуктите са част от Световното културно наследство на ЮНЕСКО.

schlumberger kellerei 6230ae99 f78d 4e1c 90b3 ce6859fe6817

Винзаводът в Дьоблинг

Semmeringbahn 20 Schilling Blick 01

Един от виадуктите в Зимеринг

През 1851 г. получава почетната титла Ритер, а през 1853 г. е назначен за шеф на цялата жп мрежа на Австрийската империя.

Любопитна подробност е, че през 1842 г. Карл Гега строи завод за производство на пенливи вина Шлумбергер – най-старото предприятие за такива напитки в Австрия.

Големият строител и архитект умира от туберкулоза във Виена на 58-годишна възраст.

1280px SB Bavaria

1280px SB Seraing

austria 521198 selzthal

Карл Гега управлява сам локомотивити, които минават по линията

1280px Austria 1044 semmering

Линията днес

800px Wien Zentralfriedhof 2017 11 CN 08

Гробът на Гега във Виена

{module [180]}

Author

Geomedia Magazine




От категорията
Гео-портал на минестерството на отбраната

Contact Us