Геодезия

Кой ще е министърът на регионалното развитие в новия кабинет

Интересното решение за излизане от политическата криза е силно коментирано.

Доскорошният еврокомисар Мария Габриел и академикът Николай Денков са надежда за някакво решение. Двамата ще се въртят на поста министър председател, за да се намери изход от задънената улица. Много метафори се употребяват напоследък – настоящият служебен премиер Гълъб Донев им пожела да не им става лошо от въртележката, като се изрази по-елегантно, говорейки за стабилен вестибуларен апарат.

Макар да не е ясен съставът на проектокабинета „Денков-Габриел“, има някои предположения.

 

Николай Денков – Министър-председател

Мария Габриел – Вицепремиер и министър на външните работи

Асен Василев – Министър на финансите и еврофондове

Радослав Рибарски – Министър на енергетиката

Юлиан Войнов – Министър на икономиката

Андрей Янкулов – Министър на вътрешните работи

Тодор Тагарев – Министър на отбраната

Милен Матеев – Министър на правосъдието

Иван Кръстев – Министър на труда и социалната политика

Проф. Христо Хинков – Министър на здравеопазването

Проф. Генка Петрова – Министър на образованието и науката

Проф. Христо Даскалов – Министър на земеделието

Георги Гвоздейков – Министър на транспорта

Андрей Цеков – Министър на регионалното развитие и благоустройството

Даниел Лорер – Министър на иновациите и растежа

Александър Йоловски – Министър на електронното управление

Гергана Кабаиванова – Министър на туризма

Юлиан Попов – Министър на екологията

Димитър Илиев – Министър на спорта

Яна Генова – Министър на културата

 

Андрей Цеков е юрист, той няма много общо със строителството, освен с инвестиционния процес. Беше спряган преди време за същата роля, иначе е представител на Продължаваме промяната.

Ето какво пише в биографията на евентуалния първи във важното министерство: Андрей Цеков е роден в град София. Завършва Първа английска езикова гимназия в град София и Юридическия факултет на Софийски университет “Св. Климент Охридски”. Специализира право на Европейския съюз в Университета в Амстердам, Нидерландия и мениджмънт в Станфорд. Притежава 20-годишен опит в управлението на инвестиционния процес и големи корпоративни структури. Преподава строително законодателство и договорно право в Университета по архитектура, строителство и геодезия и във Висшето строително училище “Любен Каравелов” в град София. В периода декември 2021 г. – август 2022 заема поста на заместник министър на финансите. Андрей Цеков е семеен с три деца.

Цеков е малко познат на широката публика. Справка показва, че той и колегата му от ГЕРБ-СДС Любен Дилов не присъстваха на първия работен ден на Народното събрание и не са се заклели заедно с останалите народни представители. Цеков коментира и кризата с главния прокурор Иван Гешев. Мнението му за експремиера и лидер на ГЕРБ Бойко Борисов не е цветущо – казва, че е политически хамелеон.

Цеков казва пред КлубЗет: По време на управлението на правителството „Петков“ установихме, че в държавата има пари и тя не е бедна, като се вземат предвид резервите в публичните финанси. Те изтичаха под формата на корупция. Това не е наша оценка, а заключение от проучвания на Световната банка и Европейския парламент – за годишно изтичане в размер на около 22 милиарда лева.

Той критикува и възлагането на обществените поръчки: Държавата има няколко „кухи“ фирми – „Автомагистрали“, „Монтажи“, „Транспортно строителство и възстановяване“ и др. – фирми, които не участват самостоятелно на пазара, а се пълнят единствено от „инхаус“ поръчки от държавата – както се е случвало по времето на ГЕРБ. Тези фирми се превръщат в „черни кутии“, в които се наливат едни безконтролни средства. Защото при „инхаус“-а на практика няма конкуренция, цената е каквато се разбере държавата сама със себе си. И това, което е установено от проверките, които назначихме, е, че възлаганията са на цени, многократно надвишаващи пазарните стойности.

Самото възлагане от държавата е незаконосъобразно, защото тези фирми нямат собствен ресурс, за да изпълнят възложените им обекти. И какво правят? Превъзлагат дейностите, понякога и почти на 100%. В случая с автомагистрала „Хемус“ при 2,7 милиарда лева по договор, незабавно са превъзложени 1,8 милиарда и веднага е платен 1 милиард в аванс. В случая с язовирите при 500 милиона по договор са превъзложени почти 500 милиона. В случая с удълбочаването на варненското пристанище при 411 милиона са превъзложени 100%. Самото сключване на „инхаус“ договор с куха фирма го прави незаконосъобразен, т.е. нищожен и не следва да поражда никакви правни последици.

Видео с Андрей Цеков на БългарияОнЕър

Author

Geomedia Magazine




От категорията
Гео-портал на минестерството на отбраната

Contact Us