Геодезия

Първите стъпки към едно епично приключение


Селекция на приложения и сайтове за проследяване на различни обекти в реално време

 

„That’s one small step for a man, one giant leap for mankind.“

Neil Armstrong

 

Стивън Хокинг лети със самолет „Боинг 727“ с помощта на космическия туроператор „Зиро гравити корпорейшън“, Форт Лодърдейл, Флорида. Първоначално машината се издига на 7315 метра над Атлантическия океан, а после под остър ъгъл достига височина от 9754 метра и оттам направи параболично спускане обратно до 7315 метра. Така се получават 25 секунди безтегловност

 

b07pd0958 (1).jpg

Проф. Стивън Хокинг в безтегловност. В дясно от него проф. Питър Диамандис, в ляво – Брайн Лихтенберг – специалист по совалки и на колене – сестра Никола О’Брайън.  Снимка НАСА

 

b070426_StevenHawkinsZeroG_hmed_6p.grid-6x2.jpg
Хокинг и Нютоновата ябълка в безтегловност. Снимка НАСА

 

Преди близо четири години – на 7 април 2007 г. британският астрофизик, често наричан съвсем популярно наследник на Нютон и Айнщайн, Стивън Хокинг изпита безтегловност. Това не е новина. Важни в този случай са няколко факта – Хокинг е напълно парализиран, но точно той е човекът, направил едни от най-важните открития на миналия и до момента – и на този век. Движи се в инвалиден стол заради амиотрофична латерална склероза, като диагнозата му е поставена още на 21-годишна възраст, а докторите му предричат скорошна смърт. Хокинг не се отказва да се бори с болестта си и е сред най-дълго живелите с такова заболяване, познати в историята на медицината. Хокинг е белязан още от раждането си – на датата на смъртта на Галилей, но 300 години по-късно – на 8 януари 1942 г. в Оксфорд. Там учи физика и през 1971 г. заедно със сър Роджър Пенроуз дава математическо доказателство, подкрепящо теорията на Големия взрив. Три години по-късно доказва, че черните дупки всъщност не са абсолютно черни, а излъчват енергия под формата на елементарни частици. Това лъчение днес е известно като лъчение на Хокинг и за първи път обединява законите на гравитацията с квантовата механика и термодинамиката – откритията на Нютон и Айнщайн.  

Именно този човек изпробва безтегловността и то на Земята и въпреки болестта си.

През 2008 г., няколко месеца след полета, Питър Диамандис разказва как е постигнато сбъдването на един от най-големите подаръци за Хокинг – безтегловността. „Когато имах възможността да предоставя на световния експерт по гравитация да изпита нулева гравитация, за мен беше невероятно“, разказва Диамандис пред обществото TED (www.ted.com). Хокинг му доверява, че има мечта да пътува в Космоса. Диамандис обяснява, че това не може да бъде осигурено, но Хокинг може да бъде поставен в зона с нулева гравитация. Единственият начин, по който може да се изпита нулева гравитация на Земята, е всъщност чрез параболичен полет. Самолет, летящ по парабола, се устремява към върха й, където се усеща безтегловността, а при завръщането човекът тежи два пъти повече. По този начин НАСА тренира своите астронавти, като постига безтегловност за по цели 8-10 минути.

Скептиците предупреждават Диамандис, че при подобен експеримент Стивън Хокинг може да загине, но самият Хокинг настоява да лети. Първоначално идеята е да му се осигурят 25 секунди в безтегловност, а ако всичко е наред, може да се направят още няколко параболи. Планирани са максимум три – за 75 секунди. Ето какво казва Хокинг, когато го питат защо иска да участва в този експеримент: „Животът на Земята е непрекъснато нарастващ риск да бъдеш унищожен от някакво бедствие… Човешката раса няма бъдеще, освен ако не излезе в Космоса. Заради това искам да насърча общественото внимание към Космоса.“

Експериментът започва в космическия център Кенеди, Хокинг е в задната част на безтегловния самолет. На разположение е цяло спешно отделение – четирима доктори и две сестри, които следят жизнените му функции. Полетът започва от площадката на совалките. При първата парабола Хокинг остава в нулева гравитация за 25 секунди и усмивка озарява лицето му. Следват още седем параболи. В чест на Исак Нютон, чиито пост днес заема Хокинг в Кеймбридж, екипът пуска и една ябълка.

„Живеем на скъпоценно бижу и ще станем свидетели на момента, в който ще се движим и извън нашата планета“, казва Диамандис след експеримента и кани всички да се присъединят към това епично приключение.

Точно това епично приключение засега е недостъпно за обикновените хора. Една често повтаряна мъдрост обаче казва, че човек е голям, колкото са големи мечтите му, а в комбинация с друга – че негативното мислене е загуба на време, двете могат да предизвикат поне за малко да се почувстваме част от света и дори част от вселената.

Без да излизаме от къщи, с помощта на интернет можем да експериментираме, макар и малко. Ето една кратка селекция от забавни програми и сайтове, с които може да се изучава звездното небе – онлайн или дори реално, да се следят корабите, да се разглежда Земята, да се локализират бедствията, в момента на случването им, да се наблюдава въздушния трафик. Прегледът на тези приложения ще изпусне всеизвестните Google Earth и Google Map и ще наблегне на по-малко познатите, но не по-малко любопитни възможности за следене на различни събития, ставащи на Земята и около нея.

 

Известяване на бедствия

bbedstviaEu.jpg
Карта, предоставена от GDACS, за наводненията в Сърбия от началото на декември 2010 г.

 

Темата за превенцията и управлението на кризи е една от най-модерните и има защо. Напоследък светът страда непрестанно от природни бедствия, които засягат все повече хора и изискват обща глобална реакция срещу тях.

Earth Alerts е приложение, базирано на Windows, което позволява в почти реално време да се следят природните явления и евентуалната опасност от стихии. Earth Alerts предоставя изображения, които позволяват на потребителя да види природен феномен, както той се случва, независимо дали това е близо до дома му или някъде по света. Приложението използва разнообразни онлайн ресурси, предоставени от различни организации като Националната метеорологична служба на САЩ, проучвания на американския геоложки институт, на Смитсъновия институт и много други. С кликване на мишката се избира определен район, за който получавате цялата информация за момента. Другата възможност е да се избере някое природно бедствие – земетресение, цунами, вулкан, циклон, пожар, свлачище, тежки метеорологични условия, за да се получи информация къде се случват те в момента. Earth Alerts работи от 2005 година насам и неговите създатели постоянно го подобряват. Тази информация може да се получава по електронната поща или като SMS или MMS съобщение на мобилния телефон. Благодарение на тази програмка може да гледате през уебкамера в реално време изригването на вулкана Мерапи в Индонезия например. 

И ако тази програма изисква инсталация и постоянно обновяване, с известяването на бедствията се занимава и сайтът www.gdacs.org, който опитва да създаде глобална система за предупреждение и координация при бедствия (GDACS). Това сътрудничество е под егидата на ООН с цел да се подпомогнат доставчиците на информация при бедствия по целия свят и да се осигурят надеждни и точни предупреждения за тези събития, както и адекватни оценки за въздействието на внезапно връхлетелите бедствия – природни, технологични или екологични. Днес GDACS има повече от 9000 абонати. Целта на системата освен всичко е да улесни координацията при вземане на решения на правителствено ниво. На проекта сътрудничат Съвместния изследователски център към Европейската комисия, картите и сателитните изображения са от различни доставчици (UNOSAT, MapAction, ReliefWeb).

 

 

Непредвидимите земетресения

 

bzemetresenia.jpg

 

bzemetr1.jpg

 

С бедствията се занимава още един сайт – този път е Средиземноморски и е съсредоточен върху земетресения. Той е дело на Европейската комисия по сеизмология (ESC) и е единственият европейски специализиран източник, който следи трусовете на Стария континент и не само на него. Освен чисто информативна роля, сайтът цели да популяризира информацията, свързана със сеизмологията и да дава повече популярност на усилията на учените в тази област.

На сайта се получават данни в реално време от 65 сеизмологични центъра от Европейското Средиземноморие. Тези данни са достъпни за абонатите на т.нар. Система за наблюдение на земетресенията (QWIDS). Събраните данни веднага се архивират, което позволява анализа им в дългосрочен план. Крайната цел на проекта е да се осигури достъп до актуална информация в случай на разрушително земетресение в Европа. Специалистите разработват система за уведомяване чрез email,  SMS или факс. На сайта www.emsc-csem.org се получава информация за последните земетресения, точното им географско местоположение, силата им. Потребителите на сайта пък могат да изпращат снимки и видеоматериали, да разказват от мястото на дадено събитие – всеки може да допринесе за по-доброто информиране от този източник. Освен за широкия потребител сайтът със сигурност е полезен и за специалистите, заради възможността да се водят дискусии и да се използва лесно и без ограничения архивираната информация. Въпреки че това европейска инициатива, данните, поместени онлайн, са от целия свят. Сайтът е съвместим с всички по-популярни браузъри.

 

По море

 

bvessel.jpg
Общ изглед на сайта
bvarna.jpg
Моментно състояние на пристанище Варна
bmediteraneee.jpg
Средиземноморието

Ако не ви се е сбъднала мечтата да станете моряци, поне може да позяпате как се движат корабите, кога и къде се намират, кои пристанища са натоварени в момента, къде плават танкерите, откъде минават яхтите, къде са круизните кораби и всякакви видове други плавателни съдове.

Естествено за да направите всичко, това може да използвате професионалното приложение VT Explorer, което събира, обработва и изобразява информация за корабния трафик получена от AIS транспондерите на плавателните съдове. Системата ползва като информатори голям брой фирми – корабособственици, корабни агенти, снабдители, застрахователни агенти. Модифицирани варианти на този софтуер служи на много държавни институции като „Морска администрация“, военноморските сили, граничната полиция. Приложението позволява търсене на кораб по име, номер, показване на пътя на кораба за последните 72 часа, изчисляване на разстояние. Може дори да получавате известия e-mail или SMS с информацията за конкретен плавателен съд.

Все пак има вариант да видите всичко това онлайн, без да сваляте програми. Сайтът е www.marinetraffic.com. Той е проект с нестопанска цел, като дава информация за пристанищата и корабите главно в Европа и Северна Америка. Системата е част от разработка на Егейския университет в Гърция. Основните данни са събирани от т.нар. Автоматична идентификационна система (AIS). Тази система подпомага плавателните съдове да се придвижват, като избягват сблъсъци. На борда на всеки кораб има GPS, свързан с AIS, VHF трансмитер, който работи на два канала (честоти 161.975 MHz и 162.025 MHz – старите VHF канали 87 и 88) и позволява данните да са достъпни за публично ползване. Търсенето може да става по пристанище, по област и по кораб. За съжаление на този сайт не могат да се видят например корабите, намиращи се в прословутия Аденски залив, където непрестанно пирати плячкосват плавателни съдове. Създателите на сайта обаче обещават да подобряват непрестанно изобилието от информация.

Всичко във въздуха

 

bflightus.jpg
Американската система
bflightBG.jpg
Полетите над България

Естествено „следенето“ по вода, може да има и такова по въздух. Онлайн и безплатно могат да се следят и самолетите. Пионери в областта са американците, които имат сайт (www.flightaware.com) с информация обаче само за полетите на територията на САЩ. След като се въведе номер на полета и авиокомпания, потребителят може да види пътя, по който ще мине самолетът, височината, на която ще лети, и подробности за машината, екипажа и продължителността на полета.

Все пак много по-интересен за нас е европейският вариант за подаване на тази информация, осигуряван от сайта www.flightradar24.com. Въпреки че на него има и данни и за Северна Америка, Австралия и части от Близкия изток, сайтът е насочен предимно към европейския трафик. Сайтът предлага и разширена версия за хора, които често пътуват. Те могат да имат цялата информация за въздушния поток в Европа на мобилния си телефон. Все пак най-любопитният сайт, посветен изцяло на авиацията, е www.aviationexplorer.com, където освен да се информирате за полетите, пътищата и самолетите, може да влезете във форумите на пилоти и авиатори и да прочетете професионални коментари за различни проблеми и дори за причините на известни катастрофи.

И нека всички ние да погледнем към небето…

 

bmks.jpg
С червено е отбелязана позицията на МКС „Заря“ в реално време – в случая над Австралия.
bmks2.jpg
Траекторията на МКС – с червен триъгълник е станцията, а червената точка показва София.

Освен наземно следене на различни обекти вече е възможно в реално време да се проследяват различните сателити, които обикалят в земната орбита. Сайтът www.n2yo.com показва в реално време траекторията на десетки сателити, като най-често проследяваният обект е Международната космическа станция „Заря“ (МКС), която прави пълна обиколка около Земята за 92 минути. Благодарение на този сайт всеки човек може да види с просто око МКС на хоризонта, като предварително получи от сайта подробно описание къде на небето тя ще се появи, за колко време ще е видима и кога ще „залезе“. (МКС е видима, когато като естествения спътник на Земята – Луната, свети с отразена светлина.) И всичко това е възможно от всяка точка на планетата. Сайтът позволява ловците на тази гледка да си направят и план кога да наблюдават преминаването на станцията. Дава се информация за скоростта, с която се движи МКС, височината, на която се намира от земната повърхност във всеки конкретен момент.

Освен за МКС, която според статистиката е най-често следеният обект, сайтът дава информация за всички сателити, които в момента преминават над определена точка на Земята, тяхната траектория, датата, на която са изстреляни, чия собственост са, периодът, за който правят пълна обиколка около Земята. Има информация и за военните сателити, чиито орбити също са описани и могат да бъдат проследявани. Не всички обекти обаче са видими с просто око.

Stellarium

 

bstellarium.jpg
Снимка на звездното небе над София със съзвездията от средата на декември 2010 г.
bstellarium1.jpg
Звездното небе над София с означенията на звездите, в режим за нощно виждане.

С тази програма не ви трябва да имате кой знае какви познания по астрономия  – тя ще ви научи на всичко, което сте пропуснали. Тя има почти неограничени възможности за неспециалистите и изключително приятна като интерфейс. На нея могат да се избират различни точки на звездното небе, различни точки от Земята, откъдето да се „погледне“ към небето, позволява настройки за време – например може да видите как е изглеждал небосклонът в момента на раждането на вашето дете, на вас самия или на прадядо ви, а дори и в началото на летоброенето. Тази програма позволява да си избирате място, откъде да наблюдавате – можете например да видите Южния кръст – който никога не се вижда от Северното полукълбо. Тъй като звездите са привличали вниманието на най-различни култури – можете да видите освен съзвездията – формите им и имената им според западния свят, и техните наименования и композиции според ескимосите, индианците, корейците например. В нея са вградени и различните мъглявини, звезди, траекториите на планетите от Слънчевата система, възможно е да настроите програмата за нощно виждане – и да излезете с лаптопа си под открито небе – за да сравните и откриете звездите, които в реално време ви показва Stellarium. Възможно е да изберете проекция, светлинна замърсеност, липса или наличие на атмосфера. Авторите на програмата постоянно я обновяват, а самата тя има приложения за различните операционни системи. Спонсор и хост на уникалното забавление е Европейската южна обсерватория и понеже подобен труд заслужава огромно уважение – ето и сайтът на обсерваторията – www.eso.org.

Разказът ни започна с историята на Стивън Хокинг и неговото докосване до нулевата гравитация. Примерът му е завладяващ, а епичното приключение, което ще представлява пътешествието към Космоса, всеки може да започне виртуално още сега.

Author

Super User




От категорията
Гео-портал на минестерството на отбраната

Contact Us