Питър тер Хар е продуктов мениджър в британската агенция Ordnance Survey. Името на агенция буквално може да се преведе като Военнокартографска служба, а днешната й роля включва геодезия, картография и кадастър. Част от екипа е от 2006 г., като постъпва с дългогодишен опит в мениджмънта. Работел е в частни и държавни фирми от GIS сектора, предоставянето на услуги LBS и на мобилни технологии. Една от позициите му е била в общината на Амстердам, като мениджър на GIS технологиите. Кариерата му включва и работа фирмите Geodan, Autodesk® and Intergraph. Сега е директор на проекта PointX®, разработван от Ordnance Survey и Landmark® Information Group.
– Впечатлението, което създава вашата агенция Ordnance Survey, е за много модерно предприятие, стъпило на най-добрите традиции и дългогодишна история, но същевременно обърнато към бъдещето, в хармония с новите предизвикателства на времето – устойчивото развитие, екологията, лесния достъп до база данни. Трудно ли постигате всичко това?
– През последните повече от 10 години положихме неистови усилия да преобразим Ordnance Survey в съвременна, устремена към бъдещето организация, каквато ни намирате днес. Сега истинската стойност на географската информация е оценявана и от бизнеса, и от правителството, което подпомага събирането на тази информация.
Вече минаха 12 месеца от пускането на системата OS OpenData – услуга, която предостави някои от картографските ни данни свободно. Забелязваме, че много хора свалят приложението или си поръчват определени данни. Откриваме и нови и интересни приложения, особено що се отнася до информацията за границите, пощенските кодове и системата OS OpenSpace® API. Тепърва очакваме с интерес да видим бъдещите приложения на вече разработената система.
Ще продължим в тази посока, за да сме сигурни, че сме начело на индустрията, занимаваща се с географска информация. Идните годините обещават да бъдат също толкова предизвикателни, колкото наскоро отминалите и ние в Ordnance Survey с нетърпение очакваме да продължат преобразуванията и да поддържаме нивото на лидери в това поле на познанието.
– Вашата организация е подчинена на правителството и в същото време е независима финансово. Смятате ли че това е моделът на бъдещето?
– Този модел, наречен Trading Fund, отдавна е развит във Великобритания. От 1999 г. Ordnance Survey се развива като независимо търговско дружество и се възползва от приходите, идващи от лицензи за ползване на интелектуалната собственост, благодарение на авторските права.
Даваме директно лицензи на потребителите, както и чрез 500 наши оторизирани частни партньори. Сериозните усилия за привличането на партньори ни превърнаха в пазарна организация, която се води от потребителското търсене.
Според нас този модел позволява Ordnance Survey да остане националната картографска агенция на Великобритания и да продължи работата си по събиране, поддържане и разпределение на най-точната и актуална географска информация в цялата страна, като правителството, бизнесът и отделните частни потребители могат напълно да разчитат на нас.
Моделът също дава възможности да се инвестира в технологични инициативи, за да задоволяваме постоянно нарастващите нужди на нашите потребители за нови данни и услуги.
– Какви са бъдещите ви цели? Какво остава извън погледа на страничния наблюдател?
– С Ordnance Survey данните започнаха да бъдат изключително лесно и често използвани в доскоро нетрадиционни сектори. Бъдещата ни цел е да подобрим и да засилим сътрудничеството с новите ни партньори и да следваме плана за постоянни иновации. В условията на бързи икономически и социални промени, които не дават и най-малкото съмнение, че ще се забавят, ние успяваме да задоволим очакванията и изискванията на нашите клиенти и на цялото общество. Фокусът на нашето внимание в бъдеще ще е да осигуряваме по-лесен достъп и повече иновации както за потребителите, които си плащат за данните, така и за онези, които ползват безплатно базата.
– В представянето ви на сайта на агенцията казвате, че има две революции, свързани с историята на Ordnance Survey – първата е през 18 век, а втората и най-важната е днес – дигиталната революция. Смятате ли, че дигитализацията напълно ще измести обикновения „аналогов“ начин на работа? Къде ще е човекът в бъдещето на кадастъра?
– Наистина дигиталната революция промени съществуването ни и начина, по който работим, но продължаваме да имаме нужда от хората, за да сме първокласна световна организация.
Технологията ни помага бързо да събираме данни, лесно да ги поддържаме и да ги произвеждаме, но ние се нуждаем от човешката намеса, която да осигури вярното интерпретиране на данните – като се започне от напасването на ортофото изображенията и се стигне до прецизирането на информацията в картите. Широкият достъп до картографска информация е другият аспект на дигиталната революция. Хората очакват да достигнат до данните само с едно кликване на мишката. Когато през 2009 г. пуснахме OS OpenSpace, започнахме да уважаваме особено много технологиите. Комбинацията от последните технологии и познанието на нашите експерти на място направиха възможно достигането на върхове в дигиталната революция.
– Какво е задължително изискване към един съвременен специалист, за да намери работа във вашата агенция?
– Заради разнопосочната ни работа имаме нужда от най-различни специалисти, като всеки си е експерт в своята област. Основното, което обединява всички – от геодезистите, през картографите, проджект мениджърите и изследователите, е ентусиазмът, с който си вършат работата. Този ентусиазъм е комбиниран с желанието за адаптиране и гъвкавост, за да се отговори на предизвикателствата, а всичко това привлича хората да работят в Ordnance Survey.
– Вие развивате идеята за отворен достъп до данните – с вашите две инициативи Geovation и Web-map builder, които са фокусирани върху свободното и иновативно ползване на информацията. Как решихте да пуснете безплатен достъп до данни? Какво печелите от това?
– През април 2010 г. започнахме да предоставяме свободен и неограничен достъп до голям спектър от картите и географската информация като част от правителствената инициатива за отваряне на публичните данни. OS OpenDataTM позволява на потребителите да свалят широк набор от данни и да ги ползват на техните персонални компютри. Потребителите могат да виждат карти на цялата страна и да разработват картови уеб приложения чрез OS OpenSpace® API.
През 2009 г. пуснахме OS OpenSpace и от тогава има голям скок на комбинираните сайтове с данни – т. нар. Mash-up. Свободната услуга за ползване и създаване на карти позволява на потребителите да ги качват на техните уеб сайтове. Повече от 6 000 разработчици участваха в първите 12 месеца от инициативата, а всичко продължи и след пускането на OS OpenSpace Pro, програмиран за по-голям обем от уеб сайтове. Можем да видим от хора, които нанасят популацията на червената катерица в планините например, до онези, които снимат места от въздуха, работещи съвместно с Кралското географско дружество и Института на британските географи (IBG).
Успоредно с въвеждането на иновациите, искаме да подпомогнем прилагането на идеите на практика. GeoVation® цели да подкрепи и да насърчи иновациите с икономически и социална полза от географията. Онлайн порталът www.geovation.org.uk цени да подпомогне хората, като обедини отделните специалисти и техническите експерти. Чрез GeoVation Challenge хората могат да печелят награди и финансиране за техните картографски идеи. Тази година шестима души спечелиха награди от 150 000 лири, с My PTP, което развива т. нар. Personal Transport Planner (персонално планиране на пътуването). Те отнесоха чек от £36 500, за да се подпомогне създаването на справочник в реално време, който информира туристите за техните възможности по време на пътешествие.
Многостранният подход към иновациите и стремежът към увеличаването на разбираемостта и достоверността на географската информация е в основаната на намерението ни да допринасяме още повече за развитието на икономиката на цяла Великобритания. Инициативите ни създават начини за лесен достъп, ново съдържание и сътрудничество на хора с еднакви идеи. Достъпът до информация е ключов аспект в процеса към по-голяма ефикасност на работата ни. Така подпомагаме и местната власт – от това да си планират почистването на пътищата през зимата до изпълнението на много по-големи задачи.
– Името на агенцията ви е доста интересно – датира от повече от два века и е свързано с военното дело. Имало ли е идеи да бъде сменяно?
– Изключително се гордеем с името си Ordnance Survey и с историята. Името ни връща назад към военните си корени през 1791 г., когато за Европа са смутни времена и има страхове, че френската революция може да прескочи Ламанша. Тези страхове карат Съвета на артилерията – тогавашното министерство на отбраната, да проведе замерване на югоизтока – всъщност и тогава Ordnance Survey е било доста странно име.
Днес не смятаме да сменяме името, защото е синоним на картография и е марка, с която се гордеем.
– И друг по-общ въпрос – какво представлява картата днес?
– Днес карта означава различни неща за различните хора. Хартиените карти, произведени от нашите OS Explorer и OS Landranger mapping, могат да водят хората по време на разходките им из Великобритания. Дигиталното картиране и сателитната навигация помага на други по време на техните ваканции например. Изобщо картографирането има основна роля в съвремието.
Благодарение на географската информация се взимат важни решения в частния и обществения сектор – от това да ви пристигне навреме поръчката до ефикасното събиране на боклука, организирано от общината и доброто разпределение на спешните центрове при извънредни ситуации.
Признаването на ролята на географската информация от бизнеса и от правителството съвпада и с признанието на тази роля от обикновените хора. Географската информация се превърна в задължително средство и част от живота ни – като се почне от сайтовете в интернет с такива данни и се стигне до сателитната навигация. Уеб приложенията на тази информация никога не са били толкова много.
– Работите ли с международни организации като Международната картографска организация (ICA) или някои други?
– Тази година имахме голямото удоволствие да сме домакини на конференцията Кеймбридж в нашия нов офис н Саутхемптън. Тази конференция я организираме всеки четири години и шефовете на всички регионални офиси, както и представители на Националните картографски и кадастрални организации от целия свят са поканени да участват.
В тази конференция се участва само с покани, но всички представители на подобни организации могат да се срещнат и да общуват помежду си за общата им работа, технологиите и националните картографски програми.
Тази година участваха 110 делегати от 53 държави, като имаше представители от всички континенти, с изключение на Антарктика. Фантастичен начин да сте в контакт с колегите си от целия свят и да работите заедно.
Оrdnance Survey е член на Open Geospatial Consortium (OGC), на the Open Source Geospatial Foundation (OSGeo), на Международната картографска асоциация (ICA) и на много други асоциации. Подкрепяме и много британски местни асоциации да участват в международни организации като EuroGeographics и дори ООН.
– В паневропейския контекст бихте ли участвали или водили някакъв общ европейски проект? Мислите ли, че един ден ще има общи европейски агенции като вашата, които да обслужват интересите на цяла Европа?
– Участваме много усърдно в прилагането на Директивата INSPIRE, като сме сред първите, които я следват. Първата цел на Директивата е да поддържа в общността политиките за околната среда както и дейностите, които имат отражение върху нея. Затова трябва да се предостави географска информация, която да се обменя между отделните европейски държави. Така се подпомага политиката за околната среда и за справянето с природните бедствия като горски пожари, наводнения и индустриални замърсявания, които не признават граници.
Първата стъпка в създаването на такава база данни беше всяка държава да предостави метаданни за Директивата INSPIRE, каквото ние направихме. Разработката OS OnDemand web map service е допълнение към продукта за Директивата. Днес потребителите могат да видят резултатите като растерни изображения в OS MasterMap Integrated Transport Network Layer, Boundary-Line, OS VectorMap Local, Strategi и много други.
Има много други работа, която предстои да се извърши, за да се превърне Директивата INSPIRE в реалност. Още работим по някои британски местоположения в пространствен аспект, така че хората да могат да получат данните, които са им необходими в близките месеци и години.
– Агенцията ви предоставя много материал за целите на образованието. Смятате ли, че образованието е вече адекватно или е по-скоро старовремско?
– През последните девет години разработваме безплатни карти за училищата, като повече от 6 милиона карти от OS Explorer Maps са предоставени на тийнейджърите. Все пак като наблюдаваме как младите се справят с технологиите, ми се струва наложително дигиталните карти да се развиват все повече.
До декември 2011 г., 11-годишните ще имат свободен достъп до редица продукти на Ordnance Survey чрез онлайн услугата Digimap for Schools. Разработката е достъпна благодарение на JISC Collections for Schools – ресурс с достъпните онлайн карти за образователни цели, които дават лесен достъп на децата до интерактивни карти. Географската информация винаги се възприема от децата, когато е предоставена в достъпен за тях вариант, затова трябва да сме сигурни, че е поднесена по най-подходящия начин.
– Каква е идеята на Linked Data Web?
– Linked Data Web не е просто свързване на базите данни, но и на информацията в тях на ниво конкретни фрази или факти. Идеята е да се ползват уникални идентификатори (URIs), подобно на адресите URLs, които да свързват неща като хора, места, организации чрез уеб технологията, която предоставя смислена и полезна информация, когато тези идентификатори се търсят или ползват.
Открива се огромен потенциал за операторите на данни. Чрез свързването на идентификаторите за места и за пощенски кодове, получаваната информация се обогатява. Представете си, че имате списък с училища и техните пощенски кодове. Ако имате тези идентификатори, лесно ще получите пълната картина за анализ на данните. Чрез пощенския код вече знаете мястото, района, общината, в която е училището – много прост пример за ползата от две свързани помежду си групи от данни.
Колкото повече данни са публикувани и свързани, толкова повече приложения могат да бъдат открити.
– Наскоро агенцията ви влезе в новините с разработката на карти за хора с цветна слепота.
– Отдавна работим за създаването на карти за хора с ограничено зрение или Colour Vision Deficiency (CVD). Вече сме почти на финала да създадем адекватни карти, които да са и в дигитален вариант, благодарение на OS VectorMap Local.
CVD означава неспособност за различаване на определени цветове. Най-често става дума за червено и зелено, но и други цветове, използвани в създаването на карти, могат да са невидими. Работим за хора с различни степени на CVD и сме разработили прототипи, които тестваме в различни условия.
Най-важно е възприемането от страна потребителите. Хората с подобно ограничение са свикнали с определени описания, а ние избираме цветовете, които следват от науката, изучаваща CVD. Последните тестове показват, че хората са напълно съгласни относно оптимизираната палитра от използвани цветове. Приятно е да видиш как един проект стига до успешния си завършек и се надявам това да стане в близките години.
– Искате ли да изпратите някакво послание към българските геодезисти и експерти?
– Все нещо някъде се случва, а тъй като живеем в информационно общество, благодарение на адекватната географската информация научаваме повече за света.