Новини

Арх. Шишков: Строителството на АМ „Хемус“ не може да бъде спряно, защото не е почвало

Строителството на АМ „Хемус“ не може да бъде спряно, защото не можеш да спреш нещо, което не е започнало. Това каза арх. Иван Шишков – съветник на министъра на регионалното развитие и благоустройството, в предаването  на Българска свободна телевизия „Студио Икономика” с водещ Нора Стоичкова. Той посочи, че от цялата останала за строеж магистрала има издадени разрешителни за строеж и се работи по три отсечки – между Боаза до пресичането пътя Плевен-Ловеч. За останалите участъци до Бухово, където се строи 15-километрова отсечка от магистралата до Шумен, няма одобрени проекти, няма издадени разрешителни за строеж и не е извършено отчуждаване на земите. Платени са само авансово големи суми пари. „Изключително назад е във времето тема проектиране“, обясни арх. Шишков. Той допълни, че за други  три отсечки във въпросния участък дори не се знае откъде ще мине магистралата и тепърва се правят плановете. „Никой не знае кога ще започне строителството, защото тепърва има да се правят проекти, отчуждаване на имоти и чак след това да се строи. Сега излизат и  казват, че регионалният министър ще спре строителството на магистралата. Какво да спре? То не е започнало, защото не е планирано“, категоричен бе арх. Шишков. Според него, основният проблем с „Хемус“ е, че не е планирана цялостно. 

Арх. Шишков смята, че за да се ускори строителството трябва да се предприемат спешни действия. За целта трябва максимално бързо да се отчуждят имотите по трасето след разклона Плевен-Ловеч, за да се издаде разрешително за строеж. Отчуждението на имотите обаче е свързано с отношения с частни собственици. Той обаче посочи като интересен въпрос кой е собственик на земите под магистралата и даде пример, че при посещението на министър Комитова преди седмица в участък 6 от трасето, където строителна фирма бе навляза с тежка техника в частни имоти, но не е последвала реакция от собствениците. „Тази пасивност на собственика е интересна, предвид факта, че обикновено това е доста чувствителна тема, но нямаше реакция“, коментира той.

Голяма част от ремонтите в София са в  действителност строежи, коментира още в предаването арх. Шишков. По думите му това се прави, за да се избегне изготвянето на нужните  проекти и последващо разрешение за влизане в експлоатация. „Докато това не  приключи, ние няма да знаем какво имаме под краката си в града и какво може да се случи.  Затова имаше и нещастен случай с убито дете от ток на шахта“, каза арх. Шишков.

Той коментира и проблемите с презастрояването на София и протестите на граждани в различни части. По думите му една от причината за това е абдикацията на общината от ангажимента й да изгражда улици, зелени зони, детски градини и училища в новите квартали, независимо, че те присъстват в градоустройствените планове.  „Всички планове се одобряват от Столична община. Когато се приема един градоустройствен план, трябва да се предвиди бюджет за изграждането на такава инфраструктура. Въпросът е, че всичко се случва на парче, няма цялостна политика за изграждането на града. За действащия Общ устройствен план на София няма икономическа сметка, която да покаже колко пари трябва да отдели общината, за да се реализират зелени площи, булеварди. За  последните 10 години едва ли има отчуждени площи за озеленяване“, коментира той. Според Иван Шишков липсва и синхрон между частниците и общинските инвестиции, което спира цялостното развитие на кварталите. Той напомни, че  МРРБ няма никакво отношение относно градоустройството, което е  изцяло функция на общината, включително и по казуса със „Златен век“. „В последните години като се създаде проблем се използваше друга институция, за да не е виновна общината. Това доведе дотам, че обществото загуби представа коя институция за кое отговаря. За „Артекс“ е поръчано на ДНСК да спре строежа. Дирекцията спира строежа, но не защото е изтекло разрешението за строеж. Протестите стихват и това, което е сътворила общината като проблем – изчезва. Сега, когато отново проблемът идва на дневен ред, общината отново мълчи и я няма – през цялото време се говори “МРРБ, ДНСК…”, а действителност общината е тази, която трябва да одобри или не ново разрешение за строеж за „Златен век“. Високи сгради може да има. Всичко е въпрос на планиране, а не на случайни сгради. Истината е ,че трябва да има баланс в цялостната територия, категоричен бе арх. Шишков.

Автор

Geomedia Magazine

И все пак тя се върти…
Rotating_earth
Rotating_earth
От категорията
  • В МРРБ търсят еко решения
    В МРРБ търсят еко решения

    Виждаме много дефекти, ще търсим механизъм те да бъдат отстранени. Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова на среща с представители на

  • Комитова: Чакаме 1,9 млрд. лв. за саниране
    Комитова: Чакаме 1,9 млрд. лв. за саниране

    България разчита на 1,9 млрд. лв. по Плана за възстановяване и устойчивост за обновяване на жилищния и нежилищния фонд. Значителни средства са предвидени за тези

  • Дискусия как да се направи по-добра инфраструктура
    Дискусия как да се направи по-добра инфраструктура

    Предприемачите и общината имат нужда от диалог, за да се стигне до по-справедливо изграждане на инфраструктура. Това заяви заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството арх.

Гео-портал на минестерството на отбраната

Contact Us