Държавната компания „Автомагистрали“ ЕАД, която ще изгражда новите 134,14 км от автомагистрала „Хемус“, разширява наличната си строителна и транспортна техника с 20 тежкотоварни автомобила и 11 тежки строителни машини като булдозери, колесни багери, верижни багери, челни товарачи, валяци, комбинирани багери. Сред най-впечатляващите машини е 40-тонния булдозер, разработен в Япония. „Той е толкова мощен, че може да прегази танк. Не му отстъпват по сила и новите верижни багери с тегло 36 т. и 22 т. Кофата на такъв багер „яде“ скалата като пясък“, казва главният инженер на фирмата Евгени Генчев.
С високи технически характеристики са челните товарачи и комбинираните багери. Наличието им ще улесни и ускори работата по новото трасе на „Хемус“, тъй като скалната маса, пръстта и асфалтът на този тежък участък ще бъдат милиони кубици, се подчертава в съобщението.
За покупката се използват средства на „Автомагистрали“ ЕАД. Отпуснатите от правителството 1,124 млрд. лв. без ДДС за изграждане на новите 134,14 км са по сметка на МРРБ в БНБ и от тях не може да се плаща авансово, а само срещу свършена работа.
Гордостта на компанията е машината на „Крамер“, която се използва за ремонт, поддръжка и изграждане на виадукти и мостови съоръжения и е единствена в България. Обслужва се от специален екип, а работата ѝ на ден осигурява близо 2000 лв. приход за компанията, тъй като се отдава под наем на частните строителни фирми, се посочва в съобщението.
“Автомагистрали” ЕАД планира да купи и високотехнологична лазерна технология, с която може да се контролира строителството от въздуха. Тя ще улесни значително и процеса на проектиране и ще съкрати времето, необходимо за неговото извършване.
В началото на февруари 2019 г. Държавното дружество разполагаше с 25 товарни камиона над 3,5 тона, 17 – до 3,5 тона и 20 машини строителна техника. Друга част от оборудването на “Автомагистрали” ЕАД по това време бяха и 107 специализирани автомобила, 9 пътнически, и 58 лекотоварни.
Изграждането на новите 134,14 км от „Хемус“ бяха възложени на „Автомагистрали“ ЕАД през декември 2018 г. от Агенция „Пътна инфраструктура“. Процедурата попадна в изключенията на прилагането на ЗОП, а именно чл. 14, ал. 1, т. 6 от закона, според който не се прилагат условията за провеждане на подбор, тъй като дружеството е подопечно на възложителя. Очаква се строителството на новия участък да започне през пролетта на 2019 г.
{module [180]}