На 160 км от Малко Търново заработи най-голямото летище в света – новото летище на Истанбул.
На 29 октомври 2018 г., на националния празник на страната президентът на турция Реджеп Тайип Ердоган официално откри новото, трето, летище в Истанбул, което даде заявка, че ще бъде най-натовареното в света – два пъти повече от летището в Атланта. Летището заработи с пълна сила през април 2019 г. Новото летище ще обслужва близо 90 млн. пътници годишно до 2023 г. При достигане на този пътникопоток ще започне подготовката за пускане на втората фаза на аеропорта с капацитет от 150 млн. пътници годишно. При завършване на четирите фази на проекта през 2028 г. летището ще разполага с шест писти, ще заема близо 19 хил. акра площ и ще обслужва 200 млн. пътници годишно. Общата стойност на проекта е над 11 млрд. евро. За 33 часа стана пренасянето на летище „Ататюрк“ в новото летище, като двете бяха закрити за полети. Операцията по преместването на съоръженията беше най-мащабната извършвана досега в света. Опозиционната Републиканската народна партия (CHP) обаче иска разследвани причините за смъртта на 400 работници, загинали на строежа на новото летище. Официална Анкара признава смъртта едва на 27 души.
Летището е част от демонстрирания от Турция през последните години икономическия възход, дължащ се до голяма степен на бума в строителния сектор. Обезценяването на турската лира през последните месеци обаче превърна редица мегапроекти, създадени по времето на Ердоган, в задължения за турските фирми.
Големите инфраструктурни проекти, финансирани отвън, вече са проблем. Проектите се печелят и се финансират по системата BOT (Build-Operate-Transfer) – фирмите-изпълнителки получават правото да управляват готовия проект за определен срок от време преди да го прехвърлят на държавата. При новото истанбулско летище този срок е 25 години, а за магистралата до Измир – 22 години и 4 месеца. По този начин, чрез приходите от обекта, инвеститорите покриват направените разходи за неговото изграждане. Рецесията в Турция обаче помрачава изгледите за печалби.
Новото истанбулско летище, третият мост над Босфора или мостът „Осман-Гази“ са важни за Ердоган, но той прави компромиси с икономическата рентабилност. Вече четвъртият по големина висящ мост в света е обявен за продажба. Италианската строителна фирма Astaldi продава дяловете си в консорциума Otoyol Yatarim ve Isletme, който строи една от отсечките на новата магистрала от Истанбул за Измир. Освен италианците и петимата турски партньори също разпродават дялове. Не е изключено целият проект на стойност 7 милиарда долара да бъде обявен за продан. Същото предстои и за новото летище на Истанбул. От Kolin Construction искат да продадат своя дял от 20%, като има още 4 компании, които участват в проекта.
През 1994 г. на политическия небосклон в Турция изгравя звездата на Реджеп Тайип Ердоган. Тогава завършилият икономика в Мармарския университет е на 40 години и е избран за кмет на Истанбул. През 1996 г. Партията на благоденствието участва в дясна ислямска коалиция, но след военния преврат през 1997 г. е забранена, а самият Ердоган за пропаганда на възгледи, разпалващи национална вражда, е осъден на 4 месеца затвор. През юли 2001 г. Ердоган учредява Партията на справедливостта и развитието, която побеждава на парламентарните избори през ноември 2002 г. Така започва възходът. През 2014 г. е избран за президент. В нощта на 15 срещу 16 юли 2016 г. в Турция се провежда неуспешен опит за военен преврат насочен срещу политиката на ислямизация провеждана от Ердоган. Превратът е овладян.
Турският президент Реджеп Тайип Ердоган и неговата Партия на справедливостта и развитието печелят предсрочните парламентарни и президентски избори на 25 юни 2018 г.
Цялата власт се концентрира в ръцете на Ердоган, тъй като влизат в сила поправките на Конституцията, приети на априлския референдум от 2017 г. Променя се формата на държавно управление и от парламентарна Турция става президентска република.
Следващото турско правителство няма премиер. Новоизбраният президент ще поеме функциите и на министър-председател, а правителство на практика ще му бъде подчинено. Новият държавен глава ще може еднолично, без санкцията на парламента да създава закони, да избира и назначава министри и висши съдии, да изготвя бюджета на страната, както и да въвежда или отменя извънредно положение в страната.
По-малко от година по-късно, Партията на справедливостта и развитието оспори резултатите от местните избори в Истанбул, проведени на 31 март. Оказа се, че партията на Ердоган губи в Истанбул с 0,28%.
Мнозина провидяха началото на края на ерата Ердоган. А стихването на строителния бум сякаш е доказателство за този край. Въпреки това засега Ердоган успява да осъществи всичките си мегазамисли. И така, българското градче Малко Търново изглежда, че вече има летище.
{module [180]}