Новини

Европейската космическа агенция публикува доклада за аварията на „Скиапарели“

Приключи разследването за разбиването на модула „Скиапарели“ от мисията ExoMars. „Скиапарели“ щеше да бъде първият европейски апарат, работещ на повърхността на Марс. Мисията се провали, когато на 19 октомври апаратът се разби със скорост 540 км/ч на повърхността на Червената планета.

Голяма част от шест-минутното спускане на „Скиапарели“ се случва по план – правилно навлизане в атмосферата, топлинният щит е работил, сензорите на предните и задни щитове са събирали полезни научни и инженерни данни за атмосферата и термо щита. Телеметрия е изпратена към основния орбитиращ кораб, паралелно с това сигналите от апарата са следени от радио телескоп в Индия.

Минути преди сблъсъка

Около три минути след навлизането в атмосферата на Марс парашутът се отваря, но в модула се получават неочаквано високи скорости на въртене. Това довежда до кратко „насищане“ – когато очакваният диапазон на измерване на инерционното измерващо устройство (уред, измерващ скоростта на въртене) е превишен. Това „насищане“ води до голяма грешка в софтуера за навигация и контрол на системата. В резултат на това компютърът изчислява, че се намира под нивото на повърхността, докато всъщност модулът е падал свободно от височина приблизително 3.7 км със скорост 540 км/ч.

Изводите след провала на мисията ще спомогнат за предотвратяване на бъдещи аварии. Идентифицираните проблеми при парашутното поведение са разкрили необходимите надстройки на софтуера.

Според доклада за разследването модулът е бил много близо до успешното кацане на планираното място и са били постигнати голяма част от целите.

Мисията ExoMars 2020 остава по график. В рамките на проекта на ЕКА и Роскосмос ще бъде изстрелян първият роувър, който да сондира под земята в търсене на доказателства за живот на Червената планета.

Целият доклад е достъпен на адрес – https://exploration.esa.int/mars/59176-exomars-2016-schiaparelli-anomaly-inquiry/.

Author

Geomedia Magazine




От категорията
Гео-портал на минестерството на отбраната

Contact Us