Новият министър на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков започна мандата си с някои промени – за първи път през последните години сред заместниците на министъра е и геодезист – инж. Валентин Йовев. АГКК вече има нов директор – инж. Михаил Киров, а тъй като един от приоритетите на правителството са по-добрите услуги, именно в тази посока са промени в АГКК.
Предоставянето на кадастрални услуги за гражданите в София ще се подобри чрез разкриването на изнесени офиси в районните администрации, съобщи на 12 юни министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков, след среща с кмета на Столична община Йорданка Фандъкова и с кметовете на районните администрации в града. Основната ни цел е по-качественото и по-бързо обслужване на българските граждани с глобалната визия за облекчаване на административната тежест и процесите по обслужване, е подчертал Николай Нанков.
В момента вече има пет района – „Нови Искър“, „Надежда“, „Люлин“, „Подуяне“ и „Илинден” са изнесени работни места, а от края на юни заработиха и гишета на ул. „Сердика“ 5 и на ул. „Кракра” 3.
21 от столичните райони са с готова кадастрална карта и се работи по създаването на такава за районите „Слатина“, „Студентски“ и „Лозенец“, сподели министърът. В момента текат процедурите по възраженията. Услуги в областта на кадастъра могат да бъдат заявявани и получавани чрез портала, който е част от интернет страницата на Агенцията по геодезия, картография и кадастър, като 13 от 15-те услуги са и безплатни за гражданите, е напомнил министър Нанков.
На 23 юни Нанков, заедно със заместник-министър Валентин Йовев и с новия директор на Агенцията по геодезия, картография и кадастър инж. Михаил Киров представиха предприетите мерки за намаляване на административната тежест.
Общата цел на правителството е да облекчим режимите, така че гражданите да получават по-качествено, по-бързо и по-достъпни услуги, подчерта той.
Кадастралната карта е електронна и общодостъпна и се поражда въпроса защо някои администрации и нотариуси изискват удостоверение на цена от 20 лв. за наличие или липса на кадастрални данни за дадено населено място или район в страната, коментира Нанков. Той коментира, че ще уведоми Нотариалната камара и общинските администрации, че тази услуга се прекратява, защото справката може да се направи безплатно на Кадастрално-административната информационна система на АГКК.
Регионалният министър съобщи още, че предстои да бъде преустановено изискването на официални документи и данни за провежданите административни производства на общински администрации, като за намаляване на административната тежест ще бъде проведена и среща с Националното сдружение на общините в Република България.
В края на юни започна и обучение на представители на общински администрации, общински служби по земеделие, службите по геодезия, картография и кадастър и нотариуси за работа с портала за електронни административни услуги на АГКК.
Министър Нанков съобщи, че се планира и в София да бъде въведена работещата вече в област Ловеч добра практика, в резултат от която услугите се заявяват електронно, необходимите за гражданите документи се изработват и те ги получават на собствения си адрес, доставени с куриер. Той напомни, че издадените по електронен път скици имат същата сила на удостоверителен документ, като тези на хартиен носител.
Безплатно за гражданите е нанасянето на промени в кадастралната карта, които касаят собственост върху апартаменти в жилищни сгради, други сгради и имоти информира Нанков и допълни, че заявените по електронен път услуги са с 30% по-евтини. Издаването, например на скица по електронен път ще струва 14 лева, а на хартия – 20 лева, посочи той. Срокът за предоставяне на обикновена услуга е 7 дни, а за бърза услуга – 3 дни поради необходимостта от проверка на данните, касаещи вещни права и имотни граници.
Регионалният министър обяви, че от началото на тази година в София са подадени над 33 000 заявления за предоставяне на услуги от АГКК или 6800 заявления месечно. В резултат са издадени 4500 скици за имоти и сгради, 4800 схеми за самостоятелни обекти в сгради, над 3000 удостоверения, в това число удостоверения за приемане на проекти за изменения на кадастралната карта и кадастралния регистър, и други. Само 3080 заявления са подадени чрез електронния портал, а 619 са заявените от нотариуси с електронен подпис.
С безплатен достъп може да се провери как е отразена информацията за даден имот в кадастралната карта, като при наличие на грешки поправката може да се заяви по електронен път, допълни заместник-министър Йовев.
До края на следващата година трябва да приключи преобразуването на данните от картата на възстановената собственост на земеделските земи в кадастралната карта, стана ясно от изпълнителния директор на АГКК инж. Михаил Киров.
Видео с уроци за ползването на системата на АГКК могат да бъдат видени тук: https://kais.cadastre.bg/bg/Home/GetAllVideoTutorials