Никога не е било възможно магистрала „Хемус“ да бъде построена до 2024 г., обяви регионалният министър Гроздан Караджов и допълни, че обещанията за това са били единствено предизборни.
„Могло е да нарисуват „Хемус“ до 2024 г. Това се прави и в момента, като работата никога не е спирала. Работата по проектирането също не е спирана. Първият участък е почти готов“, каза още министърът.
„В момента А-то и Б-то на инвестиционните проекти е първо – проектиране, второ – отчуждаване, трето – ОВОС, четвърто – строително разрешение и чак тогава започва строежът. Минимум две години са тези четири стъпки“, категоричен е регионалният министър.
Караджов засегна и програмата на МРРБ за ремонт на 3 000 км пътища до края на годината.
На сайта си ние сме публикували всеки един от пътищата, за който имаме проектна готовност и в момента обсъждаме критериите, по които ще се проведат процедурите. Най-вече индикаторите, върху които ще измерваме качеството на направения ремонт. Това са условията, които ще поставим на изпълнителите. Досега такива не са слагани“, обясни вицепремиерът.
ДОКЛАД ЗА СЪСТОЯНИЕТО НА МАГИСТРАЛАТА Я СОЧИ КАТО ОПАСНА
– Пътуването по магистралата е опасно за здравето и дори за живота на шофиращите и придружаващите ги, алармира Институтът за пътна безопасност в доклад до ресорния министър Гроздан Карадажов. Предупреждението на ИПБ се основава на одит, извършен от международно признат специалист. Той обхваща 25-километровото трасе на „Хемус“ след Елешница (в посока Варна“), като включва и тунела „Витиня“.
– Настилката е в лошо състояние – асфалтът е осеян с дупки и пукнатини, в които се събира и вода и пътят допълнително се руши от това. „Съществува риск от загуба на контрол върху МПС-то – поради агресивните деформации и задържането на вода върху настилката колата/моторът може да кривне внезапно и да излети от пътя, което пък създава условия за верижни катастрофи, особено при високите магистрални скорости, се посочва в доклада. Знаците са почти невидими – зацапани,
– Мантителите изобщо не могат да изпълнят мисията си на обезопасителни съоръжения, са показали краш тестовете, направени в рамките на одита. Нещо по-лошо, по металните преградди има остри ръбове, които при катастрофа могат да наранят и дори да убият човек, вместо да спасят живота му.
– Сигнализацията и маркировката в изследвания участък не отговарят на стандартите. Те дори са объркващи и опасни!, се подчертава в доклада. И още: „Тунелите също не отговарят на изискванията за безопасност. Налице са предпоставки за тежки злополуки заради грешно взети от водачите решения в резултат на дезинформация, породена от качеството на настоящата знакова уредба“.
– В тунела „Витиня“ осветлението в източната тръба е много слабо, а и в двете тръби маркировката и сигнализацията са занемарени, светлоотразителната им способност е нарушена. Слабата им видимост създава усещане у водачите за по-широки ленти за движение, при ги изкушава да настъпват педала, а същевременно липсват и повтарящи се знаци за ограничението на скоростта.
– От ИПБ посочват, че много често в официалните сводки и отчети инциденти, дължащи се на горните причини, се „замаскират“ като пътнотранспортни произшествия, причинени от „несъобразена скорост“. Така институциите прехвърлят цялата отговорност на шофьорите, които всъщност са жертви на държавното безхаберие.
– От института сезират новия министър на регионалното развитие за тези проблеми, като му обръщат внимание, че само в последния месец в подопечната му Агенция „Пътна инфраструктура“ са били изпратени десетки сигнали за опасности по АМ „Хемус“ през последния месец, но АПИ изобщо не е реагирала.
– „АМ „Хемус“ е с висок риск от настъпване на тежки пътнотранспортни произшествия. Необходимо е незабавно предприемане на действия за обезопасяване на магистралата от страна на стопанина на пътя. Очакваме да бъдем уведомени за конкретните действия, които ще разпоредите и за сроковете им за изпълнение“, се посочва в писмото – сигнал до министър Караджов.
– Паметникът на Георги Аспарухов и Никола Котков се е обособил като място за почивка, но стопанинът на пътя не е организирал монтаж на знак в предходните 2,5 км, с който да информира трафикопотока за възможността за спиране и почивка и така да предупреди, че следва участък с повишено маневриране и възможност за поява на бавно движещи се МПС.
– При огледа на транспортният коридор и в двете посоки бе забелязано, че голяма част от обезопасителните системи не съответстват на стандартната инсталация. Има множество повреди и неправилен монтаж, липсващи или нефункциониращи светлоотразители, модификации със снадки, обгорени отвори на болтовото съединение и т.н.
– Мантинелите са опасни и са способни да причинят разкъсвания или ампутации на пасажерите в МПС и мотористите.
– В наблюдавания участък бяха документирани множество точки за прекосяване на платната за движение, за които водачите не са предварително информирани и където атакуващият ръб на ограничителните прегради не е обезопасен.
– Състоянието на пътната настилка и при двете платна за движение е лошо, характеризира се с множество неравности, деформации, дупки и пукнатини – стари и новооткриващи. Естеството на самите повреди не е „стихийно“ (поради неконтролируем природен феномен), те се дължат на липсата на своевременна поддръжка.
– Маркировката е изгубила светлоотразителната си способност, което води до понижена способност за идентифициране на направлението на лентите за движение от водачите при нощни условия и повишена умора.
– Стопанинът на пътя предупреждава, че предстоят участъци от магистралния път, които са в ремонт, но ремонтни дейности не се извършват. Това е пример за подвеждаща информация, т.е. водачите са предупредени за опасности, които не съществуват.