Новини

Липсва 30% от асфалта по Северната тангента, европрокуратурата ще проверява ремонта на „Графа“

30% от асфалта на Северната скоростна тангента в София липсва. Това установи при проверка на обекта министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков. По време на инспекцията бяха взети ядки от асфалтовата настилка и проби от земната основа, чието качество ще бъде изследвано от Института по пътища и мостове към Агенция „Пътна инфраструктура“ и „Научноизследователски строителен институт – НИСИ“ ЕООД. На проверката присъстваха още заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Шушков, председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Венцислав Ангелов, инж. Десислава Паунова – член на Управителния съвет, Мая Косева – управител на НИСИ ЕООД и др.

Министър Шишков отбеляза, че първоначалният оглед на взетите проби показва, че една трета от заложения по проект асфалт, който трябва да е 20 сантиметра, го няма в основния пласт. „Липсва част от пътя. По проект основният пласт трябва да е с дебелина 20 см, а проверката установи, че е едва 14 см“, посочи арх. Шишков. Той изрази учудване защо в проекта е заложена дебелина на асфалта от 20 см при положение, че при останалите магистрали е средно между 28-30 см. „Вероятно ще се наложи проверка на проектната документация, защото не е редно скоростен път, който свързва две магистрали да е проектиран с по-малко асфалтови пластове“, подчерта регионалният министър.

„За съжаление, навсякъде, където проверяваме, установяваме, че липсва част от пътя. Липсите водят до това, че пътищата ще се нуждаят от основен ремонт в много по-ранен етап от експлоатацията, който ще е за сметка на държавата“, поясни още регионалният министър и добави, че строителната гаранция за тангентата е изтекла. Проба ще се вземе и от едно от мостовите съоръжения по нея, като ще се изследва здравината на цялостната конструкция, тъй като ако и там има пропуски при строителството, съоръжението ще бъде опасно. Добрата новина в случая е, че мостовете са все още в гаранция и ако се установят нередности, ще се намери начин и възможности да се ремонтират от фирмите изпълнители.

До две седмици ще стане ясно състоянието на пътната основна на тангентата, но имайки предвид лошото състояние на платната за движение арх. Шишков очаква и там да се докажат проблеми. „Правим непрекъснато проверки на пътищата и, за съжаление, установяваме едно и също нещо – липси. Това не ги прави опасни за ползване. Те обаче буквално се разпадат на седмата – осмата година, което означава, че всички ние като данъкоплатци трябва да започнем ударно да плащаме за основни ремонти, но законни – с проекти, разрешения за строеж, надзор и строители, избрани по Закона за обществените поръчки, за да имаме гаранция и качество“, отбеляза арх. Шишков.

На въпрос кой е виновен за допуснатите пропуски при строителството на Северната скоростна тангента арх. Шишков заяви, че всички по веригата не са си свършили работата. „Когато се приеме един строеж, се правят протоколи за скрити работи, т.е. в случая някъде, някой се е разписал, че е асфалта е дебел 20 см, а то е 14 см. Това са и надзорът, и проектантът и строителя“, категоричен бе той.

Министър Шишков каза още, че се правят проверки на всички части от магистралите, които видимо са започнали да имат проблеми. Северната скоростна тангента, която е на пет години, вече е изпълнена с кръпки и пропадания, което означава, че има проблем.

По думите на министъра подобно е положението и на АМ „Марица“, където има затворен участък в аварийно състояние. „Проверките ги правим точно заради това, че пътищата видимо започват да имат проблеми и се вижда, че те започват да бъдат за основен ремонт. Правим проверки, за да знаем какво има не само като асфалт, а в земната основа, за да знаем точно по какъв начин най-добре да бъде направен основният ремонт“, каза той. Проверките са съвместно с МВР, защото от резултатите предполагат и разследвания за престъпления. „Аз лично за съжаление не видях магистрала в норма. Ако намерим една магистрала, която да е в норма, всички ще чуем, защото наистина удоволствието ще бъде огромно. Но, например, на магистрала „Хемус“ при 28 см асфалт по проектна документация, установихме пластове между 19 и 21 см. А на магистрала „Марица“ при 30 см установяваме 23 и 24 см“, изброи част от установените нарушения арх. Шишков. Според регионалния министър само за установените до тук проблемни участъци в резултат на липсващи пластове при строителството ще са нужни около половин милиард лева за ремонт. Най-вероятно обаче след всяка проверка милионите ще се увеличат. „Преди да сме построили половината магистрали, сега трябва да ремонтираме тези, които сме построили последните 7-8 години. Тези ремонти ще трябва да ги платим още веднъж, втори път – ще има дискомфорт на всички нас, които пътуваме по пътищата, защото ще трябва да започнат да се затварят, за да могат да започнат да се ремонтират. За съжаление, отнема време, но начинът да си гарантираме, че ще построим или ще направим основен ремонт на пътищата такива, че да не са след 5 години в това състояние и да не се превръща всичко това в строителна бутафория, начинът е да спазваме закона“, категоричен бе арх. Шишков.

„Цялата кореспонденция и преписка, свързана с проверката на ремонта на ул. „Граф Игнатиев“ в София, е предадена на Европейската прокуратура“. Това съобщи в предаването „Денят започва“ на БНТ министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков. „Проверките на европейската прокуратура са свързани с начина, по който са изразходвани и ще бъдат изразходвани европейските средства – как е извършен ремонтът и дали са спазени всички правила“, поясни той.

По думите на министър Шишков съвместните проверки с европейските прокурори текат от месец и половина – два. „Миналия понеделник при нас бяха прокурори от Европейската прокуратура и се интересуваха от резултатите от това, което сме установили, и им ги предоставихме надлежно. Частта, в която има или няма нарушение, вече е в Европейската прокуратура“, поясни министърът. Той припомни, че проверките са направени във връзка с поисканото от Столична община плащане на европейските средства, които са осигурени по Оперативна програми „Региони в растеж“. „За съжаление, за част от тях резултатите не бяха добри. За кръстовището на ул. „Граф Игнатиев“ с „Иван Шишман“ резултатът не беше задоволителен. Видимо, също по „Граф Игнатиев“, има доста проблеми, свързани с пропадания“, посочи арх. Шишков.

Author

Geomedia Magazine




От категорията
Гео-портал на минестерството на отбраната

Contact Us