Разработваме трасе за магистрален път, който да свързва Велико Търново, чрез нов тунел през Стара планина при Прохода на Републиката, с магистралите „Тракия“ и „Марица“. Готовият идеен проект ще бъде представен в МРРБ за обсъждане и прецизиране, след което – в МОСВ за екологична оценка. Това съобщи вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов при участието си в дискусията „Свързани Балкани“, организирана от вестник „24 часа“. Министърът начерта новите и вече започнатите стратегически инфраструктурни обекти, по които ще работи, за да има България истинска свързаност със съседните страни и с Европа.
Вицепремиерът обясни, че коридорът от Букурещ през България до Александруполис е важен приоритет не само за страната ни, но е и стратегически проект за Европейската комисия и по линия на НАТО. „Не само бихме могли да получим финансова помощ от ЕК, но ще предложа Европейската инвестиционна банка да проведе процедурите по избор на изпълнител. С включването на ЕИБ ще се ускорят сроковете за изпълнение на стратегическите инфраструктурни обекти и ще се елиминират възможностите за корупция при провеждането на търгове“, обясни министърът на регионалното развитие.
Коридорът от Букурещ до Александруполис минава през Русе, Велико Търново, АМ „Хемус“, преминава през Стара планина, пресича магистралите „Тракия“ и „Марица“ и достига до гръцката граница при граничния пункт „Маказа“.
Следващият важен проект, който ще подобри пътуването в региона, е автомагистрала „Черно море“. В бъдеще тя трябва да свърже пристанище Констанца с магистрален път Варна – Бургас и от там през Малко Търново до Истанбул. Тук трябва да се мисли за отклонение между ГКПП „Лесово“ и АМ „Тракия“, защото от турска страна вече има магистрална свързаност. Разширява се тяхното ГКПП, което означава, че много товари ще влязат от Турция, а в момента България няма никаква готовност да ги посрещне. Причината е, че пътищата в района са второкласни, в лошо състояние и не са ремонтирани от много години, обясни министър Караджов.
Регионалният министър съобщи, че се работи по още няколко нови ключови инфраструктурни проекта – трасето от Гюешево до Дупница и връзка с автомагистрала „Струма“. Проектирането ще продължи с още два участъка – от Дупница към Самоков и Ихтиман, за да се осъществи връзка с магистралите „Тракия“ и „Хемус“. Като особено важен в бъдеще се очертава транспортен коридор „Ориент – Източно Средиземноморие“, каза министър Караджов. Идеята е от Видин до Монтана да се изгради магистрала, която да премине през тунел под прохода „Петрохан“ до София и оттам по АМ „Струма“ да се стига бързо до Солун, който е ключово пристанище в Егейско море.
„Затова ако България не изгради бързо участъка от Видин до София, а Румъния магистралното трасе на своята територия, двете страни могат лесно да бъдат заобиколени и да загубят много в транспортно отношение“, коментира вицепремиерът.
Той очерта и сроковете за завършването на започнатите инфраструктурни обекти. Първи, през 2027 г., ще бъдат готови скоростният път Видин – Ботевград и АМ „Хемус“. До 2028 година се планира да бъдат завършени трите подучастъка на магистралата „Русе – Велико Търново“. Приоритет е и завършването на АМ „Струма“ и намиране на окончателно решение за трасето през Кресненското дефиле. Приключването на последния етап на обхода на Габрово, както и на АМ „Европа“ до две години и половина и началото на строителството на АМ “Черно море“ през следващите три години са сред другите важни проекти, по които в момента МРРБ работи.
ПОГРАНИЧНИ РАЙОНИ
Над 34,4 млн. евро ще бъдат инвестирани в пограничните региони на България и Турция в следващите седем години. Това придвижа Програмата за трансгранично сътрудничество за периода 2021-2027. Министерството на регионалното развитие и благоустройството публикува за обществено обсъждане проекта на програмата преди изпращането ѝ за одобрение от Европейската комисия. Бизнесът и сигурността на граничната зона са основни приоритети на програмата.
Близо 2 млн. евро от ресурса са предвидени по предварително определения от двете страни стратегически проект, свързан с укрепването на капацитета на правоприлагащите институции от двете страни на границата за справяне с незаконната миграция. Партньори по него са областните дирекции на МВР в Хасково, Бургас и Ямбол и Правоприлагащ отдел в провинции Одрин и Лозенград (Къркларели).
Малките и средни предприятия ще могат да кандидатстват с проекти за енергийна ефективност на сградения си фонд. За това са разписани над 7,6 млн. евро. Тези инвестиции ще помогнат на предприятията да намалят потреблението на енергия и емисиите на парникови газове. Със средствата ще се финансират и дейности за въвеждане на технологична модернизация и преход към кръгова икономика, обмен на ноу-хау и добри практики.
Над 24,8 млн. евро са предвидени за съвместни проекти за насърчаване на интегрираното и приобщаващо социално, икономическо и екологично местно развитие, културата, природното наследство, устойчивия туризъм и сигурността от двете страни на границата.
МРРБ ще продължи да изпълнява функциите на Управляващ орган но програмата за трансгранично сътрудничество между България и Турция и през следващия програмен период 2021-2027 г.
Обществено обсъждане на подготвената финална версия на Програмата за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ ИПП България-Турция 2021-2027 ще се проведе онлайн (чрез WebEx) на 21 февруари 2022 г. от 15:00 часа. Желаещите да вземат участие в общественото обсъждане могат да се регистрират за участие в събитието в срок до 14 февруари 2022 г. на ma_ipacbc@mrrb.government.bg
Пълният текст на проекта на Програмата е публикуван за обществени консултации на Портала за обществени консултации, Единния информационен портал: www.eufunds.bg, на интернет страницата на МРРБ и на интернет страницата на програмата www.ipacbc-bgtr.eu.
Коментари и становища по публикувания проект на програмата могат да се представят в срок до 2 март 2022 г. в деловодството на МРРБ на адрес: гр. София, ул. Св. Св. Кирил и Методий“ № 17-19, както и в електронен вид на e-mail адрес ma_ipacbc@mrrb.government.bg.