„Водим преговори за осигуряване на скенер от чужбина, за да можем да сканираме трасето на Северната скоростна тангента и да проверим състоянието на пътната настилка без да копаем. Не е разумно да разкопаем всички магистрали, за да направим проверки“. Тази добра новина бе съобщена от министъра на регионалното развитие в служебното правителство арх. Иван Шишков.
За използване на георадари отдавна настояват експертите от геодезическата общност.
„На Северната скоростно тангента на участък от 5 км има 63 кръпки с площ 7600 м, а на АМ „Хемус“ за 8,5 км кръпките са 235. На практика тези автомагистрали приличат на скъпи модерни дънки, които са с много кръпки и малко дупки“, подчерта той.
Министър Шишков засегна темата с обвиненията в публичното пространство, че за проверките са избрани конкретни места. „Няма как да знам къде е лоша и къде е добра пътната настилка.“
Арх. Шишков посочи, че след 7-8 години е логично да се прави текущ ремонт и ремонт на износващия слой на асфалта. Извън практиката на европейските страни е да се прави основен ремонт с намеса в земната основа, по начина, по който трябва да бъде направен у нас. Проверката на двата лота на АМ „Тракия“ – от Стара Загора до Нова Загора и от Нова Загора до Ямбол, са показали липси от 12 и 17 процента от асфалтовата настилка спрямо проекта. Те са в лошо състояние не само защото са натоварени. Участъкът от София до Яна на АМ „Хемус“ също е в лошо състояние. Проверките бяха направени с органите на МВР, защото аутобаните са с по-дълбоки проблеми от това, че движението ги амортизира. При АМ „Марица“, където има и затворен участък, проверките са установили, че при 30 см асфалт по проект реално са 23 и 24 см, като на места е имало проблеми и със земната основа. Пропаданията, според мен, не са само поради недобро качество на строителството, но и поради пестенето на строителни материали. Проблемът с качеството на пътищата е в липсата на контрол от страна на възложителя и резултатите от пробите показват именно контрола, подчерта министър Шишков.