До 2-3 години ще бъде създаден единен имотен регистър и покритието с цифрова кадастрална карта на страната ще достигне 95%. Това каза министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова по време на парламентарен контрол в края на юли. Въпросът за кадастъра бе повдигнат от народния представител Джейхан Ибрямов.
„Създаването на единен регистър на имотите и кадастрална карта у нас започва още през 2000 г., Сега обаче все още едва 22% е кадастралното покритие на страната. В същото време картите на възстановената земеделска собственост съдържат много неточности. Информация в тях не е изцяло цифрова, а става дума за 12 млн. имота. С приетия закон за кадастъра ще може поетапно да се цифровизира информацията”, обясни министърът.
Павлова повтори, че за целта ще се използват 12 млн. лв. по одобрен вече проект вече по ОП „Добро управление”.
С приемането на промените в Закона за кадастъра се дава възможност всички карти на възстановената земеделска собственост, които сега се управляват и предоставят като услуга от общинските служби по земеделие, да може поетапно да се направят в цифров вид и да се интегрират в Агенцията по кадастър.
Според Павлова процесът ще отнеме около две години и за него е нужен значителен ресурс, заради множеството грешки в картите.
„Обединим ли информацията от регистрите на възстановената земеделска собственост с наличната в кадастъра ще можем да постигнем 95% кадастрално покритие и да преминем от поименна към поимотна (партидна) система”, прогнозира Павлова. „Всеки имот имот ще има своеобразно ЕГН и ще може да се проследява кой е бил собственик на имота, какви са му характеристиките, което ще помогне в голяма степен за намаляване на злоупотребите с имоти. Отделно ще има възможност от всеки офис в страната на земеделските служби, общините и агенцията по кадастър хората да получават нужните им документи”, добави министърът.
Според Павлова от никоя държавна или общинска служба нямат право да изискват от гражданите да носят скица на имота си за предоставянето на някаква услуга, а ще са длъжни да я изтеглят информацията по електронен път. Обслужването и на гражданите и бизнеса ще е възможно да става на едно гише.
Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за кадастъра и имотния регистър беше гласуван на 7 юли на второ четене в Народното събрание. След поименна проверка и установен кворум, депутатите дадоха ход на прехвърлянето на КВС в кадастралната карта.
Председателят на регионалната комисия към парламента Найден Зеленогорски коментира пред журналисти, че досега е имало сериозни разминавания между реалното състояние на имоти и терени и отразяването им в кадастъра, както и разминавания между отразяването на хартия и в цифровия кадастър. „Получаваха се множество грешки, чието отстраняване минаваше след дълги, скъпи и сложни процедури и това несъмнено създаваше проблеми и за инвестиционния процес, и за всеки собственик на земя или на обект“, обясни още Зеленогорски. Възможността за електронно издаване на кадастрални скици и схеми ще бъде облекчение и за институциите, и за гражданите, каза той в допълнение.
По думите му, част от промените са заложени точно с цел да се спрат имотните измами, да бъдат възпрепятствани такива нарушения и престъпления. Престъпленията свързани с имоти ще се борят и с нови изменения и в закони, за да има по-ефективно действие срещу тях, добави Зеленогорски.
Две наредби за обсъждане Министерството на регионалното развитие и благоустройството публикува за обществено обсъждане три наредби – за геодезическите мрежи с местно предназначение; за структурата и съдържанието на идентификатора на недвижимия имот и на номера на зоната на ограничение в кадастъра и наредба за предоставяне на услуги от кадастралната карта и кадастралните регистри. Третата наредба дефинира типовете услуги, съобразно функционалните им характеристики, и разяснява процеса и фόрмата на заявяването им, съдържанието на заявлението и необходимите придружаващи документи. Официалните документи като скици, удостоверения, извлечения, могат да се заявяват и да се получават по електронен път, вместо на гише в службите по геодезия, картография и кадастър, което ще намали разходите, както на агенцията, така и на потребителите. С проекта на Наредбата е регламентиран също редът за определяне и оправомощаване на лицата от общинските служби по земеделие, съответно от общинските администрации, които ще подпомагат дейността на АГКК по предоставяне на услуги с кадастрална информация. |
Всички сгради с паспорти през 2022 г. Срокът за издаване на технически паспорти на сградите беше удължаван многократно, откакто беше приет нормативният акт Наредба №6 през 2006 г. 2022 г. е крайният срок за паспортизирането на всички сгради в страната. Това обяви заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков. Според него след 2022 г. кметовете на общините ще издават по служебен път технически паспорти на сградите, които поради една или друга причина не са се справили с това. Техническият паспорт е рентгеновата снимка на всяка една сграда, обясни Нанков. Издаването на технически паспорт е безплатно за сградите, които участват в Националната програма за енергийна ефективност, това е един бонус към програмата – сградите получават енергиен и технически сертификат след извършване на съответните обследвания, пояснява Нанков. Процесът, по който се правят самите замервания и анализ на конструкцията, не нарушава целостта на сградата, като се извършва със скенери и термокамери, но за да се направи, трябва да бъде осигурен достъп до жилищата. Николай Нанков заяви, че собственици, извършили неправомерно преустройвания на сградата, могат да бъдат санкционирани, тъй като подобни действия могат да застрашат устойчивостта й и съответно – живота, здравето и собствеността на съседите. |