Държавата разглежда пет варианта за трасе през Кресненското дефиле и най-важното е да изберем този, който ще гарантира възможно най-безопасното пътуване и преминаване, заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков. „ Трябва да спазим и всички законови мерки, както и да защитим околната среда, като не забравяме финансовата и икономическата точка на въпроса“, отбеляза министърът.
Той припомни, че ако до 2019 г. не започнем строителството на АМ „Струма“ в Кресненското дефиле, има риск да загубим безвъзмездното европейско финансиране за проекта и да се наложи той да бъде завършен със средства от бюджета.
От икономическа и екологична гледна точка най-оптимален е полуизточният вариант, обясни министър Нанков и посочи, че той предвижда запазване на съществуващото трасе в посока Гърция с уширение, рехабилитация и изправяне на завои и екологични мерки, които гарантират безопасността на животинските видове. В проекта е включено и изграждането на обходен път на Кресна, с което ще се обезопаси трафикът в града. В посока София движението ще бъде се изнесено от дефилето в източна посока. Ще бъдат осигурени пет пътни възела и 6 връзки между двете трасета и връзки с всички населени места, каза още Нанков. Според него тунел със сигурност няма и не трябва да се строи заради високата сеизмичност.
Целият трафик трябва да се изнесе извън Кресненското дефиле, правителството трябва да ни чуе, призовават екологът Андрей Ковачев и алпинистът Боян Петров, които преди година претърпяха тежки наранявания точно докато обследваха животинския и растителния свят в Кресна. Двамата, както и хиляди хора настояват дефилето да остане място за рафтинг, за екологичен туризъм, за местните хора. Те припомнят, че квадратен километър тук има над 3000 вида животни.