Новини

Революцията V2G или как да караме коли, без да плащаме за гориво

Възможно ли е да караме колите си, без да плащаме за гориво? И не само това, ами и да ни плащат за това, че произвеждаме енергия? Тази звучаща налудничаво идея отдавна не е нова за производителите на електромобили.

Най-големите енергийни компании в Германия и във Франция E.ON и EDF започнаха сътрудничество с японската Nissan за разработването на услуги, които позволяват на енергия, съхранена в батериите на електромобила, да бъде продавана обратно на електрическата мрежа. Двата европейски гиганта се опитват да убедят европейските автомобилостроители да последват този пример.

През следващото десетилетие се очаква милиони електромобили да заменят дизеловите по европейските пътища. Енергийните експерти съзират възможност да продават повече електричество на шофьорите, но и риск, че потреблението на електроенергия в час пик може да дестабилизира натоварените електрически мрежи. Изходът от подобна ситуация би била революцията в батериите на електромобилите, коментират няколко анализатори от Ройтерс Шайц, Туидейл и Де Клерк.

Идеята да се използват батериите на електромобилите като големи потенциални електроцентрали за връщане на енергията в мрежата се зароди преди години, макар че концепцията все още е в начален етап, главно защото няма много електромобили по пътищата в момента.

Привлекателността й за енергийния сектор обаче е очевидна.

Обикновено колата се кара под 10% от деня, през останалата част батерията на автомобила може да се използва за балансиране на търсенето и предлагането в енергийните мрежи, на които все повече им се налага да съчетават неравномерната слънчева и вятърна енергия.

В момента в Германия се води стриктен контрол на зареждането на автомобилите от мрежата (Vehicle-to-grid -V2G), като е разработен софтуер за събиране и продажба на данни за зарежданията. Така германската електрическа компания може да предвиди максимумите и минимумите в търсенето на електроенергия.

Идеята на Nissan е, че ако зареждате електромобилите в момент, който не е пиков, и сте готови да продадете обратно електричеството на мрежата, когато е притисната от високото търсене, на практика можете да зареждате безплатно.

Френската електрическа компания EDF работи заедно с компанията Nuvve от Сан Диего, специализирана в технологиите V2G, за да изгради първата мрежа за зареждане за широка употреба в Европа за автомобилите на Nissan и Mitsubishi.

Най-голямата европейска електрическа компания по пазарна капитализация Enel също работи с Nissan и Nuvve по пилотни проекти за V2G в Дания и Холандия, както и в Рим и Генуа.

Проблемът за електрическите компании е, че за разлика от Nissan френските и германските фирми, които ще произвеждат най-много електромобили в Европа през идните години, не участват в играта – поне засега.

В момента E.ON и EDF преговарят с европейските автомобилопроизводители за въвеждане на V2G. IONITY, съвместна компания на Volkswagen, Daimler, BMW и Ford съобщи, че не вижда за момента интерес от V2G, за сметка на усилията да инсталира високоскоростни зарядни станции в Европа за улесняване на пътуванията на дълги разстояния.

Сред въздържащите се от V2G е друга голяма компания в сектора, пионерът при електромобилите Tesla, която продава и големи стационарни батерии за домашно съхранение на енергия. Tesla отказа коментар за V2G.

Според директора на технологичните стратегии в иновативното подразделение на най-голямата британска енергийна компания Centrica Джонатан Тюдор,  V2G ще бъде част от микса от технологии, стабилизиращ мрежите, когато има повече електромобили по пътищата.

След 10 години

След 10-12 години, ако потребителското поведение не се промени, хиляди хора ще се прибират вкъщи и ще искат да заредят колите си във времето, в което търсене на енергия е максимално за повечето страни, каза той.

Алберто Пиля, шеф на подразделението за електромобили в Enel, смята, че когато пазарът на електромобилите нарасне значително, ще се стигне до преломен момент, при който ще има бум на свързани енергийни услуги. „Подготвяме света за това“, допълни той.

Проблемът със стандартите

Една от големите пречки за активното навлизане на V2G в Европа е, че системата работи добре само с японския стандарт за зареждане на електромобили, известни като CHAdeMO. Подразделението за електромобили на IONITY същевременно е съсредоточено върху налагането като стандарт в сектор на Комбинираната система за зареждане (CCS).

Проблемът е обаче в невъзможността за обмен на данни между устройството с CCS и батериите на електромобилите. Затова трябва да се направят бързи промени, позволяващи двупосочните информационни потоци за зареждане и връщане на енергия.

CCS е разработена така, че собствениците на електромобили да зареждат колите си възможно най-бързо, за да се насърчат шофьорите, които не искат да се откажат от удобството на бързото зареждане на автомобила с бензин.

Кратък живот

Технологията V2G обаче има недостатък – непрекъснатото зареждане и разреждане е най-бързия начин за намаляване на живота на батерията. Самата батерия пък е най-скъпият компонент в електромобила, представляващ обикновено една трета от цената.

Анализаторите посочват, че от решаващо значение ще бъде да се убедят потребителите, че V2G има икономически смисъл и не нарушава всекидневния им живот.

Nissan е убеден, че V2G ще промени „правилата на играта“, когато на потребителите им се предложи услуга, даваща им наистина възможност да зареждат превозните си средства безплатно.

4000 зарядни

Мрежата от 4000 зарядни станции V2G, която разработва с EDF във Великобритания и Франция, ще бъде използвана засега само за служебни автомобили Nissan Leaf E-NV200 и Mitsubishi Outlander, работещи със стандарта CHAdeMO.

По тази причина Nuvve преговаря също с френски и други автомобилопроизводители да се направи така, че CCS да може да работи с V2G.

Китай, най-големият пазар за електромобили в света, също предвижда V2G. Китайският стандарт GB/T не се съчетава много добре с V2G, но китайският съвет по електричеството сключи споразумение с японската асоциация CHAdeMo миналата година за разработване на общ щепсел за бързо зареждане, който ще трябва да се справи и с бързите потоци енергия в двете посоки.

Надежда

E.ON се надява, че стандартът CCS ще стане част от V2G. Технологията за натрупване и търговия, която разработваме в E.ON въз основа на стандарта CHAdeMO, също ще може да се прилага при CCS стандарта, каза Йоханес Верхан, който ръководи отдела за търговия с възобновяеми източници и решения за съхраняване на E.ON.

OVO Energy, която отправя предизвикателство към „Големите шест“ енергийни търговци във Великобритания, също е обърнала поглед към CCS като пазар за зареждачката V2G, която пусна миналата година заедно с Nissan.

Centrica инвестира в израелската компания на софтуер за зареждане на електромобили Driivz миналата година и каза, че част от споразумението ще включва разработването на V2G технология.

Автор

Geomedia Magazine

И все пак тя се върти…
Rotating_earth
Rotating_earth
От категорията
  • МВР и дрон заснеха строителството на АМ „Хемус“
    МВР и дрон заснеха строителството на АМ „Хемус“

    Строителството на автомагистрала (АМ) „Хемус“ е проверено от служители на полицията (МВР) в Ловеч. Това стана ясно от комисар Станимир Станев, който заедно с директора

  • Омбудсманът обсъди промените в ЗУТ
    Омбудсманът обсъди промените в ЗУТ

    Министърът на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) Виолета Комитова запозна омбудсмана на Република България Диана Ковачева с подготвяни от ведомството промени в Закона за устройство

  • Микропластмасата влияе на климатичните промени
    Микропластмасата влияе на климатичните промени

    Микропластмасата във въздуха оказва влияние върху климатичните промени, откриха учени от Кентърбърийския университет в Крайстчърч, Нова Зеландия. Изследователите са анализирали ефектите от съдържанието на малки

Гео-портал на минестерството на отбраната

Contact Us