„Анализът на пътищата, който направихме, спука магистралния балон, който се коментираше дълго и продължително последните дванайсет години. Направих го, за да види обществото от колко магистрали се нуждаем и да разбере колко малко пътища и магистрали имаме в наличност, колко не са проектирани и не са предвидени, кое е необходимо да се направи, за да имаме нормална и проходима пътна мрежа в България.“
Това коментира министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков в интервю за предаването „Денят на живо“, на Нова нюз.
Според министъра, част от катастрофите, които се случват, са заради лошите пътища и заради това, че шофьорите карат извън правилата, но и защото пътищата ни са натоварени повече, отколкото е нормално и не могат да поемат този голям трафик.
С темповете, с които се е строяло през последните 10-12 години, когато са построени около 400 км големи инфраструктурни отсечки, няма да ни стигнат 30-35 години, за да завършим магистралите, които са ни необходими, стана ясно от думите на министъра. Това според него доказва, че начинът, по който до този момент се представяше строителството на магистрали у нас, е повече пи ар подход, от колкото реални действия за това да се осигурят нормални пътища.
Регионалният министър апелира отново следващите управляващи да мислят повече за това да се проектира максимално бързо, да се строи качествено, да се направят всички необходими пътни връзки и особено да се обърне внимание на пътната инфраструктура по оста север – юг. Той изрично посочи заслугата на служебния кабинет, който е обявил бъдещата магистрала „Русе – Велико Търново” за национален обект и е одобрил подробния устройствен план и идейния проект от Русе до Бяла и обхода на Бяла – два от трите бъдещи участъка на аутобана.
„Лошото е, че на практика няма планирани всички необходими магистрали, строи се малко и без планиране, затова и резултатът е такъв“, подчерта архитект Шишков и добави, че служебният екип освен да покаже, какво не е направено, до сега е реализирал част от най-важните неща. „Частта от проблемите, които можехме да придвижим, ги решихме. Дадохме посока, какво може да се направи, от следващото правителство зависи, как ще продължи строителството“, заяви министърът.
В интервюто Иван Шишков още веднъж обясни, че екипът му е подготвил законови промени за обявяване за търпими на обектите, в които е установено незаконно строителство, както на пътни участъци, така и на язовири, и приемането на тези законови промени ще зависи от следващия парламент. Целта, според него, е ако тези строежи отговарят на нормите, да бъдат узаконени в полза на държавата.
За успешното издаване на акт 16 на междусистемната газова връзка Гърция – България регионалният министър беше категоричен, че не е имал съмнения, че може да бъде въведен в експлоатация, защото служебният кабинет е имал ясна концепция, как да действа и е направен ясен и точен план за работа.
„Една от основните задачи на този кабинет бе да направим така, че да пуснем съоръжението и при това безопасно, и с всички документи. И го направихме. Да гарантираме на 1 октомври да тече газ по тръбата“, каза още Шишков и разкри, че при встъпването си като министър е намерил недовършено строителство, несъбрани документи, включително и за вече извършени дейности. От два месеца се налагаше да се обаждаме – вкл. на фирмите, от които са купувани изделия, за да искаме сертификати. Цареше хаос, част от документите липсваха, но нямахме никакво намерение да си затваряме очите, защото обектът е изключително важен, за да си позволим да го въведем в експлоатация без всички нужни документи и с недовършена работа. Събрахме документите, които не бяха събрани от надзора и строителя. Обаждахме се и в лабораториите за изследване. Направихме графици и до последния ден гонехме всеки, участвах лично в този процес.”
За всички тези трудности призна в студиото регионалният министър. И даде за пример последния ден, когато е трябвало да бъде търсен сертификата на една специална врата, за да може да се получи акта за противопожарна безопасност. Арх. Шишков посочи с удовлетворение, че може би всяко правителство е дало своя принос тази газова връзка да бъде готова. Но все пак отбеляза с огорчение, че не е бил коректен коментара от страна на някои политици, когато служебното правителство е дошло, че едва ли не кабинетът не иска да въведе интерконектора в експлоатация. Това е демотивирало строителя. Най-важното накрая обаче е това, че връзката е завършена и газът ще потече.
„Фундаменталното действие бе да разделя обекта на етапи, като оставих във втория етап определени дейности, които не касаят ползването на обекта безопасно“, обясни още министърът и допълни, че има някои работи, които остават строителят да завърши.
„Гъвкавото решение, което направихме бе най-важното. Затова не съм се съмнявал, че ще се случи. Имахме решение, кое е възможното и със задълбочен и интензивен труд го направихме“, бе категоричен министърът.