Новини

Шишков: Хаос в ремонтирането на язовирите

84 язовира от 400, определени като потенциално опасни, са ремонтирани незаконно, без необходимите строителни  книжа и контрол.

Това обяви министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков, който инспектира язовир „Тополово 2“ в община Асеновград. Той цитира заключението на Дирекцията за национален строителен контрол, която е извършила проверка на малка част от опасните язовири, за чийто ремонт държавата е отпуснала половин милиард лева.

Язовир „Тополово 2“ е буквално разрушен, след като в хода на ремонтните дейности се случва авария, която разрушава язовирната стена. В момента съоръжението е празно и по него не се работи. Министър Шишков коментира, че този язовир е показателен за това как държавата си е позволявала да строи незаконно в периода 2019 – 2021 г. – без проекти, без разрешение за строеж, без контрол и гаранции. Той подчерта, че при яз. „Тополово 2“, освен ремонт на ремонта, ще се наложи и ремонт на аварията. „Държавата е осигурила пари, възложила е проектиране, има изготвен проект, но впоследствие проектите не са одобрени, а започват незаконни ремонти. Няма надзор на ремонтите, не са правени проверки. Нямаме въвеждане в експлоатация. Липсата на регламент, надзор и контрол води до аварии. За съжаление не знаем дали и други язовири могат да аварират по този начин, защото са без строителни книжа“, каза арх. Шишков. Той увери, че аварията на яз. „Тополово“ 2 ще бъде отстранена законно, тъй като от юли м.г. има разрешение за строеж за отстраняване на аварията.

„Много пъти коментирах проблемите с незаконните ремонти на пътища и язовири. Предложих на Народното събрание текстове, за да можем да ги обявим за търпими и да продължим с дейностите, но хората, които ни вкараха в строителния капан, отказаха да подкрепят законите промени“, посочи арх. Шишков. И допълни, че заради липсата на правна рамка няма как да се завършат незаконно започнатите ремонти. Според него вината е на държавата в периода 2019-2021 г., като тя се явява възложител и изпълнител.

„Мащабът на незаконното строителство е огромен, пред сериозно предизвикателство сме“, заяви арх. Шишков.

В проверката на съоръжението се включиха също заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Шушков, началникът на Дирекцията за национален строителен контрол инж. Деляна Панайотова, заместник-кметът на Община Асеновград инж. Стоян Димитров и др.

Шишков предложи и строителството на концесия на магистралите. „Ако се дадат на концесия и се поддържат за 30 години, изпълнителите ще ги строят така, че да са в добро състояние и основен ремонт да се прави към 15-та година. В момента се налага да се прави основен ремонт на магистрали, строени преди 7-8 години. „Проблемът е, че магистралите ни се разпадат, като мине гаранцията, а тя е 7 години на асфалта“, каза министър Шишков. И даде за пример аварийното състояние на автомагистрала „Марица“, заради което се е наложило да бъде затворено едното платно, тъй като проблемът там е сериозен.

„Предлагам това решение чисто експертно, политиците са тези, които трябва да намерят начин да го реализират“, обясни министър Шишков. И увери, че се прави пълен анализ на състоянието на магистралите, за да се знае какво е качеството им и какви бъдещи проблеми да се очакват. Направените до момента проверки са показали такива по всички големи инфраструктурни обекти. „Виждате какъв е мащабът на тази строителна бутафория. Със сигурност държавата е имала вина за това, защото не е контролирала процеса. Ако имаше проблеми на едно място, а на друго място нямаше – щяхме да кажем, че вината е на строителя. За съжаление проблемът е в начина, по който е организиран целия строителен процес“, посочи Иван Шишков.

Освен на участъка от АМ „Марица“, ще се наложи да бъде правен основен ремонт и на два лота на АМ „Тракия“ – от Стара Загора до Нова Загора и от Нова Загора до Ямбол, съобщи арх. Шишков и обясни технологията на проверките. Взимат се ядки от няколко места на пътя и проби от земната основа. Анализът се извършва в лаборатория. При проверката на АМ „Хемус“ диапазонът в дебелината на асфалта е бил от 18 см в едната ядка до 21 см в другата, при заложено по проект 28 см. В земната основа се е установило влагане на голямо количество шлака, вместо необходимите инертни материали.

Съвместните проверки с МВР за качеството на строителство на пътища ще продължат, заяви министър Шишков.

Ще бъде направен анализ за наличието на технически паспорти по отношение на обществените сгради. Няма да се инициира обследване за сеизмична устойчивост на частните жилищни сгради, тъй като ангажиментът те да бъдат поддържани е на ползвателите и собствениците им. Арх. Шишков посочи, че изграждането им подлежи на сериозен контрол и не е притеснен за качеството на високото строителство в България.

Автор

Geomedia Magazine




От категорията
Гео-портал на минестерството на отбраната

Contact Us