Новини

Шишков изненадан от ареста на шефа на „Хидрострой“: проблемът с пътищата не е в един човек

„Арестът на Велико Желев ме изненада, защото големият проблем в строителството и нередностите в пътния сектор са на държавата като възложител. Именно тя е допуснала незаконно строителство при ремонтите на републикански пътища в периода от 2018 до 2021 г., извършвайки основен ремонт, скрит като текущ. По този начин е нямало никакъв контрол.“ Това каза служебният министър на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков.

Софийската районна прокуратура разследва шефа на строителната компания „Хидрострой“ Велико Желев за изнудване на бивш служител. На задържания бизнесмен все още не са повдигнати обвинения.

Образуваното от МВР разследване е за телесна повреда, което Софийската районна прокуратура е преквалифицирала в изнудване. Компанията на Желев редовно получава големи обществени поръчки за инфраструктурни обекти. Полицията претърси и офисите ѝ. Ден преди това вътрешният министър Иван Демерджиев съобщи за разследвания на корупция, свързана със строителството на пътища.

Той посочи, че съвместните проверки на МРРБ с МВР показват и проблеми при строителството на магистралите, строени на по-ранен етап – до 2016 г.  „Нямаме анализ коя компания как строи, но участъците се строят от различни фирми, а имаме едни и същи резултати. Това значи, че има проблем във възлагането и контрола“, коментира регионалният министър. Той допълни, че когато строителството е законно, има нужните строителни книжа, надзор и лица, които носят отговорност. Така много лесно контролните органи могат да проверяват кой, как и къде се е разписал, особено дали материалите, вложени в магистралите, съответстват на изкискванията.

По отношение на продължаващите проверки за състоянието и качеството на републиканската пътна мрежа, арх. Иван Шишков напомни, че в периода 2019-2021 г. от Агенция „Пътна инфраструктура“ са направени 95 възлагания за основен ремонт под формата на текущ. Това представлява незаконно строителство, защото за тях няма издадени разрешителни за строеж и надзор. Министър Шишков разкри, че за 31 пътни отсечки е имало готови проекти за основен ремонт в АПИ, както се изисква по закон, но те не са ползвани. Новите обстоятелства са предадени на МВР и тече проверка. Министърът даде пример с пътя Югово – Лъки, за който е имало изготвен и платен технически проект за основен ремонт, но той не е ползван. „Вместо това е направен 30 км основен ремонт като текущ, пътят е разширен с един метър, но скалите не са укрепени и сега всеки ден от тях падат камъни. Освен това ремонтираният път приключва в нищото, т.е. не се ползва пълноценно. Липсва отводняване и след няколко години там отново ще трябва основен ремонт“, посочи арх. Шишков.

Регионалният министър говори и за проблемите с инхаус поръчките за строителство на участъци от АМ „Хемус“ и пътя Видин – Ботевград, възложени през 2018-2019 г. По думите му, в случая става дума за безотговорно дадени аванси, включително за участъци, за които е нямало готовност да се строят. „Огромният проблем е, че са назначени строители, даден им е огромен аванс, но това е капан, в който попаднаха заедно с държавата. В момента те искат индексация на цените, които са дали преди инфлацията, но няма как да я получат при положение, че са взели огромни аванси. Трябва да построят каквото могат в рамките на този аванс и след това да има предоговаряне на цени“, коментира министърът.

„Проверките и на северната скоростна тангента, и на АМ „Тракия“ бяха породени от лошото им състояние“, каза още в предаването арх. Шишков. Когато за седма-осма година от пускането в експлоатация на магистралите те са в такова лошо състояние и очевидно се нуждаят от основен ремонт, а не от текущ, е редно да се правят такива проверки, настоя министърът на регионалното развитие и благоустройството. По думите му, участъкът от АМ „Тракия“ от Стара Загора до Ямбол в момента придобива състоянието, в което беше преди две години отсечката от Чирпан до Стара Загора. „Състоянието на нашите пътища е такова, не защото не се поддържат, а защото са строени и ремонтирани по този начин в годините назад. Правим проверки, за да знаем какво е състоянието, какво да очакваме и как да ги ремонтираме“, подчерта арх. Шишков.

Министърът увери, че има добър диалог с представителите на различните камари в строителния сектор, противно на налаганите от определени лица твърдения, че имало голямо напрежение в бранша. Той отбеляза, че в момента съвместно с тях се разработват нови предложения за решаване на проблема с констатираното незаконно строителство, които да се предложат на новия парламент.

Автор

Geomedia Magazine




От категорията
  • Птици оживяват като дронове
    Птици оживяват като дронове

    Странна идея е хрумнала на изследователи от Техническия университет в Ню Мексико в стремежа им да шпионират незабелязано. Те са решили да използват изпитаното изкуство

  • Деца молят за вода министъра с рисунки
    Деца молят за вода министъра с рисунки

    Деца от безводния Омуртаг подариха свои рисунки, които повече приличат на протестни плакати, отколкото на детски илюстрации, на служебния министър на регионалното развитие и благоустройството

  • Какво е слънчево геоинженерство и има ли то почва… на Земята
    Какво е слънчево геоинженерство и има ли то почва… на Земята

    Учените са единодушни, че намаляването на глобалните емисии на парникови газове във възможно най-кратки срокове е от ключово значение за справяне с глобалното затопляне. Или

Гео-портал на минестерството на отбраната

Contact Us