Новини

Шишков: Трябва нов подход за строежа на магистралите, не се месим в предизборната кампания

Строителството на малката част от магистралите, които имаме, бе превърнато в огромен театрален празник. За съжаление на финала, при рекапитулацията какво се е случило, се оказа, че имаме да строим още 1200 км магистрали. Това коментира в предаването „Честно казано“ на телевизия Евроком служебният министър на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков.

Той подчерта, че тези магистрали са важни за развитието на България, но за да ги построим бързо, ще трябва да сменим икономическия модел, давайки ги на концесия.  „Строителният бранш разбира, че моето предложение има смисъл, надявам се и политиците, защото и проверките, които показахме, и случващото се със строителството като цяло са показателни, че трябва да променим модела на инвестиране и строеж на магистралите. Така ще се реши и спорът-с наличните средства кой обект да се строи приоритетно и кой да се ремонтира“, коментира арх. Шишков. Според него разликата ще е огромна, защото концесионерите ще строят с по-високо качество, за да не се налага да правят често основни ремонти, т.е. този, който строи магистралата, ще е най-заинтересован от качественото строителство. По думите на регионалния министър пътните фирми у нас също могат да се включат в концесионирането на определени пътни участъци.

„Пътищата се поддържат, но те са в лошото състояние, защото не са построени добре“. Така регионалният министър коментира нападките на определени политици, че липсата на поддръжка в последните две години е причина за лошото им състояние. „Когато не са строени както трябва, се налага да им се прави основен ремонт на седмата година от пускането им в експлоатация,  а не текущ. Същото е и когато правиш основен ремонт, скрит като текущ, без нужната строителна документация“, обясни арх. Шишков. Той подчерта, че служебното правителство е възложило обществени поръчки за пътно поддържане и напомни. Разплатени са и законните ремонти, възложени през 2021 г. без да е имало осигурени налични средства за тях. „Хаосът започна именно тогава – били са заявени множество дейности без да са финансово обезпечени“, каза арх. Шишков и добави, че сегашното ръководство на АПИ не обявява ремонти, а има само наследени възлагания.

„С проверките на пътищата не се намесваме в предизборната кампания. Те започнаха след последните избори и приключиха преди старта на кампанията сега“, коментира още арх. Иван Шишков.  Той отбеляза, че проверките са нужни, за да се анализира състоянието на конкретни пътни участъци, които са в лошо състояние, за да се подготвят ремонтите, както и да се приоритизират обектите, тъй като бюджетът на АПИ не е достатъчен, за да се оправят всички пътища. „Общото от проверките на магистралите „Тракия“, „Марица“, „Хемус“ и Северната скоростна тангента, е че са в лошо състояние и всеки, който минава, може да усети това и да преброи кръпките. Не ме интересува кой е строил преди 7-8 години, защото не проверяваме избирателно определени участъци, но магистралите са за основен ремонт в следващите 1-2 години. Ядките и анализите ще ни покажат как да ремонтираме, за да се движим по по-добри магистрали“, каза регионалният министър. Той бе категоричен, че за да се поддържа добре пътната мрежа ремонтите не бива да се правят на сляпо, а след цялостен анализ. Също така е важно и да се работи  с необходимите технически проекти, строителни разрешения и въвеждане в експлоатация. Според арх. Шишков проверките с МВР ще дисциплинират бранша и вече никои няма да допуска отклонения.

Министърът каза още, че няма връзка между проверките на Северната скоростна тангента и ареста на собственика на една от фирмите, които са я строители. Той обясни, че  пробите са взети в последните дни на месец февруари и все още няма окончателен доклад, защото се  правят анализи. „Имаме само предварителен доклад, който няма как да доведе до бърза реакция на прокуратурата и МВР. Ядката е налице, но докладът ще съдържа данни и за  качеството, конструкцията на пътя, съставките в земната основа. За да финализираме проверката ще са ни нужни още седмица-две, за да излязат окончателните резултати“, заяви арх. Шишков.  Той бе категоричен, че проверките са изключително важни, и като министър може да инициира такива, за да се види защо пътищата са в лошо състояние.

“Абсурдно е да упрекват регионалния министър, че прави проверки и анализ на пътищата, които имат нужда от основен ремонт”, посочи той. Според него при ясни доказателства за нарушения правоохранителните органи ще си свършат работата. „Нашата работа е да направим добри задания за ремонт“, подчерта той.

Автор

Geomedia Magazine




От категорията
  • До 16 октомври се набират млади пътници за Европа, родени 2006 г.
    До 16 октомври се набират млади пътници за Европа, родени 2006 г.

    Европейската комисия обяви днес набирането на 35 500 желаещи 18-годишни младежи, които догодина да пътуват в ЕС безплатно, за да го опознаят, по инициативата DiscoverEU.

  • Обясниха защо расте Еверест
    Обясниха защо расте Еверест

    Учени смятат, че са открили обяснение за продължаващия растеж на връх Еверест, предаде Ройтерс. Най-високият връх на Земята, извисяващ се на 8848 метра, все още

  • Мъск тества в Румъния сателитите си
    Мъск тества в Румъния сателитите си

    Сателитната компания “Старлинк” на американския милиардер Илон Мъск провежда тестовете в Румъния със съгласието и подкрепата на Националния орган за администрация и регулиране на съобщенията

Гео-портал на минестерството на отбраната

Contact Us