„Нашият приоритет, като политическо ръководство, е строително-инвестиционният процес да набере темпото, което трябва да има и да излезе от „цайтнота“ и от безвремието на последните две години. Това трябва да стане максимално открито, честно и законосъобразно. Трябва ни минимум политика и максимум законосъобразност“.
Това подчерта министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков по време на проведените днес срещи с представители на строителния бранш. Министърът разговаря с ръководствата и членове на Камарата на строителите в България, а по-късно и с Българска Браншова камара „Пътища“.
Работни групи с представители на МРРБ, Агенция „Пътна инфраструктура“ и браншовите организации още следващата седмица започват работа за разрешаване на натрупаните проблеми през последните години, стана ясно на срещите. Ще се разглеждат приоритетно няколко основни въпроса: начинът за законосъобразно разрешаване на казусите с инхаус договорите и намиране на механизъм за изменение на Методиката за индексация на тези договори, изготвяне на промени в Закона за устройство на територията, касаещи незаконните строежи на големите инфраструктурни обекти и изработване на стандартизирани рамкови договори за строителство.
На срещите бе засегнат и казусът със завършването на магистрала „Струма“ през Кресненското дефиле. Управленската програма предвижда изграждане на проекта без загуба на европейско финансиране и извън обхвата на Кресненския пролом. Ще се работи за такова решение. По трасето по източния склон засега няма спорове, стана ясно по време на срещите.
По думите на министъра крайно време е да започне изпълнението на Националната програма и целите за инфраструктурна свързаност на страната до 2030-та година. В този аспект от браншовите организации изразиха категоричната си подкрепа за визията на министъра.
По време на разговорите днес Андрей Цеков информира браншовите представители, че тази година в бюджета на Агенция „Пътна инфраструктура“ са заложени 1,2 млрд. лв. за ремонт и пътна поддръжка.
„Бюджетът е равностоен на миналогодишния, тъй като сумата се базира на реално похарченото досега и това, което считаме за реалистично, че ще бъде възложено до края на годината“, подчерта министър Цеков. В допълнение към тази сума са предвидени и още 1,2 млрд. лв. за основни ремонти и ново строителство. Тези средства са вписани в проекта за бюджет, който е публикуван за обществено обсъждане.
Според регионалния министър инвестиционната програма до края на годината е значително по-амбициозна в сравнение с първите 5 месеца на 2023 г. „До 30 май отчетът за изпълнение показва около 260 млн. лв. разплатени средства по основни ремонти и ново строителство. До края на годината са предвидени още 900 млн. лв., разчетени на базата на реалистичен график, прогноза за изпълнение на действащи обекти, сключване на нови договори, които са в напреднал етап на провеждане на процедурите за възлагане“, посочи Цеков. Според него, за да се изпълни тази програма, трябва да бъдат решени забавените казуси.
Министърът разказа, че с неговия екип с учудване са установили, че в Агенция „Пътна инфраструктура“ има не малко поръчки, които са обявени през 2022 г., офертите им са отворени още миналото лято, но към настоящия момент все още не са приключени. „Общата прогнозна стойност на забавените поръчки за основни ремонти на АПИ е за около 700 млн. лв. Намерението ни е да приключим тези поръчки, така че в рамките на настоящата година да могат бъдат сключени договорите“, обясни Андрей Цеков.
Всичките договори, които са сключени за основни ремонти и ново строителство, са със сключени споразумения за индексация по времето на служебния кабинет и средствата за тази индексация са предвидени в настоящия проект за бюджет.
„Успели сме да отворим вратите за разговори с всички браншови организации и подходът ни на работа е да сме максимално открити“, подчерта регионалният министър. Андрей Цеков беше категоричен, че целта на новото ръководство на МРРБ е партньорство в намирането на решенията.