Историята
Преди 100 години 14 април британският луксозен лайнер от клас „Олимпик“ – „Титаник“ се сблъсква с айсберг и потъва за по-малко от три часа в Атлантическия океан, след като се разцепва на две. Оцеляват почти всички, пътуващи в първа класа. В катастрофата загиват около 1500 души, от които поне 41 са българи. Оцеляват около 700.
Сто години по-късно освен възпоменателни монети, изложби и лекции по темата бяха организирани и круизи с лайнери, тръгващи от три точки. Макар и определени като проява на лош вкус, желаещите да усетят тръпката от този катаклизъм трябваше да платят доста солидни суми от по 10 000 долара, за да тръгнат от Ню Йорк или от Саутхамптън за едно подобно пътуване, с крайна цел – на 14 април да се намират на мястото на потъването на „Титаник“. За най-големите почитатели на историята има и оферта за гмуркане до останките на лайнера.
Един от лайнерите, с които тази година любопитните могат да стигнат до мястото на потъването на „Титаник“
Remake: 14 януари 2012 г., остров Джилио
Круизният кораб „Коста Конкордия“ с 4339 души на борда се забива в скалиста плитчина до италианския средиземноморски остров Джилио. Неяснотите около катастрофата са почти толкова много, колкото около потъването на „Титаник“, макар да се случва в наши дни, с един от най-луксозните лайнери: очевидци разказват, че не е имало предварителен инструктаж за евакуация, капитанът позорно напуска кораба първи, само онези, които могат да си платят, успяват да се докопат до спасителните лодки, на борда има нерегистрирани пътници – метреси на капитана от Източна Европа, дъх на кокаин и изобилие от алкохол изниква с всеки изминат ден от разследването на инцидента.
Разпознати са телата на 17 души, а още 15 се смятат за безследно изчезнали.
Палат по водата
„Коста Конкордия“ е строен за 3700 пътници. Има четири басейна, пет ресторанта, 13 бара, СПА център, кинотеатър, фитнес зала и дори алея за джогинг, 1500 каюти. Корабът е дълъг около 320 метра и има 13 палуби.
Овладяване на катастрофата
Първата част от горивото на Коста Конкордия е извадено на 13 февруари 2012 г. Това е съобщението на холандската фирма SMIT, която се занимава с последиците от катастрофата. На кораба има около 2300 тона дизелово гориво. Голяма платформа с кран и друго оборудване e прикрепена край остров Джилио. Изпомпването се извършва денонощно.
Фирмата SMIT работи повече от 170 години в морския сектор, като има репутацията на специалист най-вече в работата с газови и нефтени компании, подсигурявайки тяхната работа съобразно опазването на околната среда и здравето на хората. Продължава операцията, като вече четири от общо шестте резервоара са подготвени за изпомпване, дават подробности от фирмата. Тежката зима затрудни операцията. Експертите бяха притеснени и от непрестанните премествания на лайнера.
Ще бъдат необходими от „седем до 10 месеца“, за да се извадят останките от лайнера оповести ръководителят на спасителните операции и комисар на италианското правителство Франко Габриели.
Загуби за индустрията
Корабокрушението ще струва на компанията собственик от 155 до 175 милиона долара за тази финансова година. Това сочат данните в заявление на компанията, подадено до Федералната комисията по фондовите борси и ценните книжа на САЩ.
Както отбелязва най-голямата компания в бизнеса с круизи „Карнивал“, ще има и други финансови последици, чиито мащаби засега не могат да бъдат определени. Акциите на „Карнивал“, чийто централен офис се намира в Маями, Флорида, продължават да търпят загуби.
Компанията „Коста Крочере“ се опита да предложи на пътниците обезщетение от 11 000 евро на човек за загубения багаж и понесената психическа травма. „Коста Крочере“ е подразделение на американската „Карнивал“.
За „ценителите“
Рядка колекция от японския гравюри от 18 и 19 век и творби на Кацушика Хокусай, живял между 1760 и 1849 г. е сред 6000 произведения на изкуствата на потъналия кораб. Бохемско стъкло от 19 век и други антикварни предмети от интериора също са на дъното.
Все още никой не е предложил увеселително пътуване до останките на „Коста Конкордия“, но в тези модерни времена вероятно тази идея е хрумнала на мнозина.