Опазване на архитектурното наследство
Всички строителни съоръжения подлежат на разрушителното въздействие на природата и цивилизациите и затова трябва непрестанно да бъдат възстановявани. Ако става дума за паметници на културата и за исторически находки, които трябва да бъдат съхранени, ремонтите изискват изключително внимание – необходими са изследвания и естествено заснемане на обектите. Документирането на културното наследство се превръща във все по-комплексна процедура, отколкото досега. Времената и методите са се променили. Днес дефиницията на документация – обхващат всичко от най-простите снимка до най-сложните лазерно сканирани изследвания. Основните техники досега са обхващали ръчно изследване, в което е има физически контакт с обекта на изследване. Все повече обаче навлиза земната фотограметрия като метод на описание и основа за бъдеща реставрация и консервация на обектите.
Личността
Петер Аслестад е едновременно фотограф и признат в целия свят консултант по използването на земната фотограметрия за документиране на архитектурни паметници. Работил е в САЩ, Европа и Азия. За него фотограметрията като част от архитектурната документация е нишата, в която има възможност да съчетае науката с изкуството. Води лекции към Асоциацията за технологии за опазване на наследството (APT) в университетите Колумбия, Вирджиния, Северна Каролина и Флорида. През 2003 г. получава наградата Пол Бюканън за опазване на архитектурното наследство.
Хибридни изображения
Доброто описание на архитектурните паметници позволява и по-доброто им опазване.
Аслестад създава т. нар. хибридни изображения, които интегрират в себе 3D фотографии с облаци от точки, заедно с векторни CAD чертежи.
Детайли
Аслестад не спира да експериментира и да изучава възможностите на фотограметрията при описанието на иначе сложни обекти. Той заснема обекти с облаци от точки. Пример за това е опитът му със заснемане на архитектурен елемент – урна, обикновено трудно описвана чрез фотограметрия. Прави 72 фотографии, които се състоят от три различни серии от снимки: две пълни обиколки около урната при 16 mm застъпване и половин дъга при 50 mm застъпване (пространствените ограничения пречат да бъде извършено заснемането в пълен кръг). След снимките са генерирани 60 000 точки, които описват урната. Облаците от точки, когато са гледани ортографски, наподобяват чертежи и затова могат да са основа за чертежи, които позволяват измерване. Скулптурният релеф от фигури не е засечен от заснемането, затова при него трябва да се приложи лазерно сканиране. Въпреки всичко, резултатите от фотограметричното заснемане са много по-добри и дават нова посока на приложение, отколкото досега се е очаквало.
Квартали
Заснемането на историческия квартал на Владивосток, Русия, е предизвикателство, за решението на което се изисква нова методология. Тя е комбинация от фотограметрия със сателитни снимки, които дават хибридни изображения на мястото. Експериментът показва колко голямо пространство може да бъде детайлно описано за кратко време с портативна техника.
Мозайка
Висококачествена ортофото мозайка се получава при събирането на няколко ортогонални изображения в точен линеен CAD формат. Тази техника позволява да се създават детайлни изображения, позволяващи ни да виждаме през препятствия като колони и дървета.
Инструмент за проектиране
Обикновено фотограметрията се използва за описание на съществуващи обекти. Тя обаче може да служи и за визуализация на нови несъществуващи сгради например, за да покаже в почти реални условия как би изглеждало мястото. Създава се най-обикновен 3D модел, който се проектира отново върху снимката. Резултатът е впечатляващ.
Експериментите на Аслестад не спират до тук. Те продължават в най-различни посоки, базирайки се на фотограметричното заснемане.