Държавата губи 2 млрд. ако не построи Струма до 2022 г.
Агенция „Пътна инфраструктура” спря от 4 април търга за най-скъпия пътен проект за тази година у нас – тунела „Железница“ на автомагистрала „Струма“. Строежът и европейското финансиране за магистралата висят на косъм и държавата може да изгуби 250 млн. лв. за тунела и подходите към него с обща дължина от 4,46 км. Ако цялото трасе не бъде готово до 2022 г., България ще трябва да ЕС всички пари – т.е. и платените досега 680 млн. евро.
Процедурата бе спряна заради изчезнала папка с документацията на един от участниците в търга. На спешен брифинг министърът на регионалното развитие Спас Попниколов и шефът на АПИ Пирин Пенчев съобщиха, че на 31 март е установена липсата на част от документацията на един от участниците. Те заявиха, че такова нарушение компрометира процедурата и е основателна причина за прекратяването й. Оказва се, че от август, когато бяха отворени офертите, до началото на работата на служебното правителство през януари, комисията по търга е бездействала – т.е. постъпилите 17 оферти не са разгледани. При опита на служебното правителство да задвижи търга се оказва, че липсва част от техническата документация.
От Софийска прокуратура разследват случая. В дома на външния експерт Стефан Гайтанджиев е открита папка с документи по процедурата, но тя не е тази, която се издирва. „Сигналът е за липсващи класьори, които са съдържали техническата част от предложението на консорциум „Струма Лот 3.1“, дружество участник в обществената поръчка. Тези документи, които впоследствие са намерени, обаче са били депозирани от друго дружество – Обединение „Бг Струма Железница 20/20“. Документите, за които АПИ е подала сигнал, още се търсят. На Стефан Гайтанджиев е повдигнато обвинение за укриване на документ.
Служебният министър на регионалното развитие Спас Попниколов също е бил част от въпросната тръжна комисия като външен експерт преди назначаването му в кабинета на Огнян Герджиков. След това мястото му зае именно Стефан Гайтанджиев, обвинен за липсващите документи.
Никой не дава отговор защо търгът се е забавил толкова дълго, след като беше обявен преди година и 4 месеца. През лятото на миналата година той бе спрян временно заради обжалвания.
Освен всичко АПИ констатира, че и прогнозната цена на тунела от 250 млн. лв. е твърде висока и включи и това сред мотивите за прекратяване на търга. Високата прогнозна стойност разбуни духовете още в началото, но тогава от регионалното министерство коментираха, че трябва да се види какви оферти ще подадат участниците.
Кандидатите за търга са 17 и са ясни от август м.г. Само две фирми са подали изрядни оферти. Това са консорциумът „Струма-Лот 3.1“ и обединението „Кондоте Монолит“ ДЗЗД. Първото сдружение е на „Главболгарстрой“ с „ГБС Инфраструктурно строителство“, а второто е на италианската „Сочиета Италиана Пер Кондоте Даква“ с „Манолит София“ АД и „Крам Инженеринг“ ООД.
Шефът на АПИ Пирин Пенчев обяви, че се подготвя нов търг и редовният кабинет може да обяви нова процедура, за да не се загуби европейското финансиране. Става дума за общо 378 млн. евро по оставащите километри за доизграждане на „Струма“.
Служебният министър Попниколов коментира, че прекратяването на процедурата за избор на изпълнител на строителството на тунел „Железница“ заради липсващи документи на участник в нея е единственото правилно решение съгласно закона. Според Попниколов основната опасност за загуба на евросредствата е свързана със забавянето в изграждането на най-тежкия участък на магистралата – през Кресненското дефиле, където все още няма избран вариант на трасе. Той напомни, че едва през ноември 2016 г. стартира процедурата за избор на проект за преминаване на трасето през Кресненското дефиле. „1 километър незавършен път по аутобана и ще загубим всички пари, които са около 2 млрд. лв. Най-голям е проблемът при трасето край Кресненското дефиле, като вече 10 години там няма развитие. Това е защитена територия, като за нея ще трябва да се избере специално трасе, да се направи екологична оценка и чак след това ще може да започне процедура за строежа“, подчерта той.