Изложението ще счупи всички рекорди, по китайски
На първи май тази година се откри световното изложение в Шанхай. Мотото е „Better city, better life“ – или „По-добър град, по-добър живот“. Организаторите очакват представители на 200 страни и над 70 милиона посетители през 184-те изложбени дни. Типично по китайски всичко на това експо ще бъде в превъзходна степен – най-голямото, най-посещаваното, най-модерното.
Световните изложения са демонстрация на човешките вдъхновения и мисли. В Лондон през 1851 г. се състои Голямото изложение на всички нации и така се слага началото на традиционните експозиции, които демонстрират новите идеи и тежнения на изобретателите и се превръщат в мястото, където се виждат надеждите на човечеството за по-добро бъдеще.
Сега китайските организатори сложиха акцента върху урбанизма, водени от разбирането, че новият ХХІ век е ерата на градската среда. Целта е умове от цял свят да се срещнат, да разменят идеите си и да се приберат в страните си обогатени. Развитието на градовете е неразривно свързано с разбирането за устойчиво развитие и е в хармония с екологичните норми. В центъра на всичко обаче оста човекът.
Самите организатори съветваха участниците: „Мислете за идните 60 години, докато подготвяте шестмесечното изложение“. В края на изложението ще бъде подписана т. нар. Шанхайска декларация за бъдещо развитие на човечеството. Домакините се надяват тя да стане крайъгълен камък за новото отношение към архитектурата, екологията и устойчивото развитие.
Изложбената площ на шанхайското изложение, както всичко в Китай, е огромно – експозицията е разположена на 5 квадратни километра от двете страни на реката Хуанг Пу. Закритите пространства заемат 3,28 кв. км от цялата площ. Отделени са пет зони със средна големина от по 60 хектара за различни основни сгради. Предварително всяка страна имаше право сама избира как да се представи – дали да използва предложените от домакините вече изградени павилиони, или сама да построи свои. Разположението на отделните експозиции е на регионален принцип – Азия, Югоизточна Азия и Океания, Европа, Америка и Африка, а специално място е отделено на китайските достижения. Отделно пространство представя най-добрите достижения в урбанизма, без значение кои са авторите.
100 дни преди откриването на изложението 100 видни личности споделиха идеите си за бъдещето на човечеството. Голяма част от тях са малко познати за западния човек, защото са предимно умове на Изтока – Вишака Десаи, Макото Йокибе, Ли Джосин. Сред по-известните на европееца са Герхард Шрьодер, Борис Джонсън, Куинси Джоунс, Хенри Кисинджър. Посланията на всички обаче са в една посока – за по-голяма отговорност към бъдещето.
Всички участници се опитват да се представят по най-добрия начин, а за няколкото месеца в Шанхай ще могат да се видят най-популярните символи на отделните страни по целия свят, като някои държави направиха изключителни жестове към домакините – там например ще бъде малката русалка от приказката на Андерсен, която за първи път напуска Дания. Старото китайско пристанище със сигурност ще се превърне в столицата на света.
Австрия
На изложбена площ от 2000 квадратни метро посетителят се чувства като сред природата – потъва в илюзията за течащи реки, планини и гори, а мотото е „Усети хармонията“. Червеният цвят на австрийското лого за китайците е символ на късмета.
Саудитска Арабия
150 финикови палми, донесени от пустинята, изникват на покрива на павилиона, средствата за чието построяване нямат ограничения. Само 20% от конструкцията струва 200 милиона юана (близо 30 милиона долара). Колко ще струва цялата – може и никога да не разберем. Архитектурният проект е съвместна работа на китайски и саудитски дизайнери и е наречен Лунна лодка. Първият етаж е градина с най-различни растения, типични за Китай и за Саудитска арабия, а основната атракция е екран от 1600 кв. м. – по-голям от което и да било кино в света.
Турция
Името на турския павилион е еднозначно: „Люлката на цивилизацията“. Архитектите са вдъхновени от идеята, че днешна Турция се намира на едно от най-древните поселища на земята. В този павилион, разположен на 2000 кв. м., може да сбъднете сънищата си, обещават архитектите. Първата част от изложбата е посветена на историческите забележителности на Турция. Друга част е посветена на градоустройството на един от най-живописните градове в света – Истанбул, като специална инсталация ще позволява виртуална разходка по неговите улици. На изхода посетителите ще бъдат изпращани от скулптура на феникс – митичната птица на възкръсването от разрушенията. Всеки посетител ще си тръгне с подарък – камъче котешко око.
Венецуела
На 3000 кв. м. е разположена изложбата на Венецуела. Сградата е във формата на осмица – изключително важно число и за Китай, и за Венецуела. Посетителите ще могат да се насладят на изкуството на племето яномами, което от години обитава тропическите гори. Всичко, случващо се в Шанхай, ще бъде предавано на живо във Венецуела.
Бразилия
Като птиче гнездо изглежда бразилският павилион, разположен на 2000 кв. м. Алюзията с националния стадион на Китай, покорил с архитектурата си целия свят по време на Олимпийските игри през 2008 г., е неоспорима. Този път гнездото ще е изплетено от зелено сукно, а в изложбата ще бъдат представени най-различните бразилски градове. Всеки град е жив и може да се усети пулсът му, казват архитектите. Бразилските градове са едни от най-многолюдните в света и по това си приличат с китайските конгломерати. Те трябва да решават общи проблеми – от инфраструктурата и транспорта, до електрозахранването и устойчивото развитие. Естествено навсякъде в изложбената площ ще има намек и за другия символ на Бразилия – футболът, а посетителите ще се чувстват все едно на терена на огромен стадион. Всичко ще завършва и с кулинарни изкушения в бразилския ресторант. Общата инвестиция на Бразилия в изложението е $35 милиона.
Люксембург
Малкото е прекрасно е мотото на павилиона на Люксембург, който изглежда като изваден от приказка. Вдъхновението за сградата идва от буквалния превод на Люксембург на китайски, който означава гора и крепост. Всичко, разположено на 3000 кв. м., е с миниатюрни размери и е подчинено на идеята, че човекът трябва да е в центъра на всяка архитектура. За да покажат уважението си към домакините, гостите донесоха най-голямата си ценност – Златната лейди – 3-метрова статуя, създадена през 1923 г. в памет на загиналите в Първата световна война. Тя ще остане в Шанхай през цялото време на изложението.
Испания
За никого не е изненада оригиналното решение на испанците за техния павилион, който самите те са нарекли Кошът. Съоръжението напомня плетена кошница, а плочките от покритието са правени на ръка от майстор от китайската провинция Шандун. От града на нашите бащи към града на нашите деца е мотото на испанския павилион, в който могат да се видят няколко филма от най-интересните испански режисьори през последните три десетилетия.
Германия
Ключовата дума за германците на това изложение е равновесието. При създаването на изложбената зала германските архитекти са се опитали да внушат необходимостта от баланс между новото и опазването на старото. Посетителите ще могат да видят на едно място фабрика, пристанище, парк и изложба.
Швейцария
Хармонията между града и селото е темата на швейцарския павилион. С малък лифт може да се обиколи цялата експозиция от 4000 кв. м., като пътешествието продължава 10 минути. Ще бъде представен и филм за Алпите – най-голямата швейцарска гордост.
България
Градът на общото наследство е темата на българския павилион, в който ще покажем златни тракийски съкровища и римски мозайки. Домакините определят павилиона като модернистичен, а българите обещават разходка във времето, в който посетителите ще научат повече за историята на страната. До последно обаче не беше ясно дали България ще може да си позволи участие на изложението заради липсата на средства.