На 15 август започва строителството на нов участък от АМ „Хемус“. Първа копка ще направят регионалният министър Николай Нанков и премиера Бойко Борисов. Това обяви днес министърът на регионалното развитие и благоустройството при инспекцията на строителството в отсечката между Ябланица и п. в. „Боаза“. Той провери работата на обекта заедно с министър-председателя Бойко Борисов и председателя на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Светослав Глосов. Регионалният министър информира, че малко над 30% от трасето са готови, с проектирането изпълнението надхвърля 35%. „Тези почти 10 км са предизвикателство, минават през планинска част, но ще сме готови 7-8 месеца предсрочно, без да правим компромис с качеството и сигурността на работниците“, категоричен бе министърът.
Средствата, които се инвестират, са 55 млн. лева без ДДС при обявена първоначално цена от 90 млн. лева. Спестени са 40%. Регионалният министър сравни инвестицията с тази за изграждането на АМ “Люлин”. „При същия терен и същите съоръжения търгуваната през 2005 г. магистрала струва около 8 млн. евро на километър. Тук говорим за под 3 млн. евро. за километър или почти 3 пъти разлика в цената“, обърна внимание той. В МРРБ работят и по нормативни промени, с които ще се увеличат гаранционните срокове за ново строителство на магистрали с поне 3 години, допълни Нанков.
Регионалният министър информира, че до края на месеца ще започне търгът за участъка от АМ „Хемус“ от п.в. „Боаза“ до разклона за Плевен и Ловеч. „Тези 52 км ще бъдат разделени на три етапа. До края на годината ще се търгуват и останалите около 83 км до Велико Търново. АМ „Хемус“ е наш основен приоритет, както и пътят Ботевград – Мездра. Процедурата за най-тежкия участък от него се обжалва, като приключи обжалването ще го продължим“, посочи министър Нанков.
„Както съм обещал на хората от Тетевен, Севлиево, Габрово, Велико Търново, Търговище и Варна АМ „Хемус“ ще е готова до 2024 г.“, заяви министър-председателят Бойко Борисов. „На 15 август почваме строителството на магистрала „Хемус“ от Белокопитово до Търговище. Догодина по това време участъкът от Ябланица до Боаза и другият – до Търговище, ще са готови“, каза още той. „В скалата се прави път, ще отиде до Тетевен“, коментира премиерът строителството на отсечката до Боаза. „От инженерна гледна точка се изграждат огромни съоръжения – насипи по 26 метра, за да се изравни денивелацията на трасето. Водостоците са огромни, тъй като зоната е вододайна. Отливат ги на място“, допълни премиерът. Техническият ръководител на обекта Калин Борисов обясни, че големите насипи се изпълняват чрез армонасипни системи, а водостоците са 14-тонни, извънгабаритни и се правят на място, за да се спестят разходите от транспорта им.
„Това е най-трудното трасе от АМ „Хемус“, но основната ни задача е да се пази животът на строителите. Не трябва да се допуска авария. Да бързаме, но с разум“, обърна се премиерът към инж. Глосов.
Министър-председателят коментира, че вероятно в началото на октомври, с 8 месеца предсрочно, ще бъде открита отсечката до Сандански на АМ „Струма“. В момента другите участъци се строят или търгуват. Остава да се търгува последният – през Кресненското дефиле. По отношение на археологическите находки той посочи, че решението зависи от археолозите.
„Трябва да се съсредоточим в строителството, социалната сфера, образованието“, каза министър-председателят. Над 200 училища и детски градини се ремонтират в момента. Тече мащабно строителство в образованието на стойност 620 млн. лв.
{module [180]}
{gallery}kam_novinite/hemus_insp:800:450:1:0{/gallery}
{module [180]}
Снимки: МРРБ