Експонати от един музей
През далечната 1856 г. в Смилян, градче с име на вид боб, но на територията на тогавашната Австрийска империя и в днешна Хърватия се ражда сърбинът Никола Тесла. Завършва университета в Грац, работи в Будапеща и Париж и емигрира в САЩ през 1884 г. Смятан е за най-значимият изобретател на модерната епоха с доусъвършенстването на динамото и най-вече с патентованите от него принципи на захранване с променлив ток.Тесла получава значителни парични суми, но всичко вкарва за нови експерименти. В последните години от живота си живее в хотелска стая номер 3327 в „Ню Йоркър хотел“ в Ню Йорк, почти забравен. Умира през 1943 г. безпаричен, потънал в дългове, а след смъртта му американското правителство събира записките му и тъй като Тесла няма преки наследници, ги изпраща в Белград, Югославия. Пакетирано в 60 сандъка и контейнери, имущество на Тесла пристига в бивша Югославия с кораб от Ню Йорк през 1951 г., осем години след смъртта му. Властите учредяват музея в Белград през 1952 г., който по-късно се бори с недостига на средства и слабия интерес.
Забравен, той е преоткрит благодарение на шума около родения през 1971 г. в Претория иноватор Илън Мъск. Иронията е голяма, тъй като самият Мъск е по-голям фен на Томас Едисон, отколкото на Тесла, няма нищо общо с кръщаването на компанията Тесла Мотърс точно така, а просто купува дялове от нея през 2004 г. От 2008 г. Мъск е сериозно въвлечен с идеята за електромобила, носещ името на сръбския изобретател.
Днес Тесла е на мода, а всичко, което е свързано с него, е хит. Сега в музея на Тесла в Белград се хвалят с нарастващ интерес. Там притежават разнообразен набор от лични вещи на учения – от негова пижама, комплект за бръснене, костюм, шит по поръчка, и бастун, до десетки хиляди документи и награди. Включени са дори части от обзавеждането на стая номер 3327 в хотел „Ню Йоркър“, където Тесла е прекарал последните десет години от живота си – неговото легло, хладилник, метален шкаф и бюфет. Развълнуваните посетители получават флуорисцентни светещи пръчки, които осветяват безжично със захранване от „бобина на Тесла“ четириметров трансформатор, който генерира електричество. В отделна стая с леко зловеща атмосфера от приглушени светлини и тъмни драперии в кръгла златна урна се намира прахът на самия Тесла.
В момента музеят има толкова много посетители, че музеят е с удължено работно време.
Любопитно е, че през живота си Тесла е посещавал Белград само веднъж за 31 часа, Сърбия го приема за своя национална гордост. Летището в Белград и един нов булевард в града носят името му, изображението му се вижда върху сувенири, а Сръбската православна църква иска прахът на Тесла да бъде поставен в основния религиозен храм на страната, което предизвика протести сред либералната научна общност.
Съседна Хърватия също претендира, че Тесла й принадлежи и е превърнала дома му в село Смилян в мемориален център. Двете съперничещи си бивши югославски републики отбелязват важни дати в живота на Тесла отделно една от друга на фона на обтегнатите си отношения след кървавото разпадане на общата им бивша федерация.
Далече от тълпите, архивът на Тесла от над 160 000 документа, научни планове, ръкописи и писма се съхраняват грижливо в мазето на музея. Кураторът на музея Кеслер казва, че Тесла е направил работата на експертите лесна, защото е спазвал изрядна хронология на документите. „Понякога имам чувството, че ни е оставил някаква пътека, пътеводна линия, която да следваме“, разказва тя с усмивка.
Ракетата на бъдещето
75-години след смъртта на Тесла името му стана отново световна новина. Причината е изстрелването на най-мощната ракета за всички времена, носеща като полезен товар червения електромобил Тесла, управлявана от шофьора манекен Стармен.
Събитието е дело на частната компания „Спейс Екс“ на милиардера Мъск, а ракета е „Фалкон хеви“. Тя е два пъти по-мощна от използваните в момента и най-мощната след „Сатурн 5“. Смята се, че тя ще е идеалната ракета за отвеждане на хора в далечния космос. „Фалкон хеви“ е дълга 70 метра и е широка 12 метра.
Де факто „Фалкон хеви“ е разработена на базата на ракетата носител „Фалкон 9“ и представлява три ракети – централен сегмент, към който от двете страни са прикрепени ракети-ускорители. „Фалкон хеви“ има и 27 двигателя „Мерлин“. Стартовата тяга на „Фалкон хеви“ е около 2500 тона.
Компанията „Спейс Екс“ си бе поставила за цел всяка от трите ракети да се върне на Земята, за да бъде използвана отново и да се намалят разходите. Двете странични ракети изпълниха тази мисия. След двуминутен полет те се отделиха, както бе предвидено, от централната ракета, която продължи полета си. След осем минути и 20 секунди двете странични ракети се приземиха едновременно в две зони на космодрума в Кейп Канаверал в щата Флорида на около десетина метра една от друга.
Първата степен на централната ракета обаче падна в Атлантическия океан, на около 100 метра от платформата, на която се очакваше да се приземи. Тя се е разбила със скорост от 480 км/ч.
Така или иначе „Фалкон хеви“ може да отнесе два пъти по-голям полезен товар в сравнение с ракетата „Делта 4 Хеви“, при това за една трета по-малки разходи, тоест по-малко от 350 милиона долара.
Засега обаче ракетата изведе в орбита само червеният кабриолет Тесла. На таблото имаше надпис на таблото „Без паника“, правещ препратка към романа „Пътеводител на галактическия стопаджия“. От радиото на колата се чува без прекъсване парчето „Space Oditty“ на Дейвид Боуи. Мъск разпространи видео на космическата одисея, в което благодарение на множество камери, от различни ъгли, се виждаше реенето на Тесла. Автомобилът трябваше да стигне орбитата на Марс, но се е отклонил от пътя си, заради твърде бързото му пускане в орбита. По първоначална идея, колата трябваше да бъде позиционирана в орбита около Слънцето, която щеше да я отведе до орбитата на Марс. Оказва се, че ракетата-носител на автомобила му е придала по-мощна скорост и го е оставила в орбита, която се простира в астероидния пояс между Марс и Юпитер.
Засега не е ясно какво точно ще се случи със Starman, но група космически изследователи вече се опитват да пресметнат колко дълго може да издържи автомобилът, преди да се засече с друг обект в астероидния пояс.
Въпреки разминаването с оригиналната идея за колата, извеждането й толкова далеч е добра новина за всички компании, които разработват технологии за добив на ресурси от астероиди. А и не само за тях
Българска следа
Космическата одисея на Тесла е белязана и от българско участие. Едното е на инженерът Маргарита Маринова, която работи за компанията „Спейс Екс“. Завършила е Масачузетския технически институт, тя дава идеята как да се подобрят условията на Марс, така че да са достъпни за колонизаторите – чрез фреони, които да предизвикват т.нар парников ефект.
Още една българска фамилия е сред избраните да участват в начинанието. Това е името на Орлин Велев Джуниър, привлечен като талант в компанията още по време на следването си в университета в Джорджия. Негова страст, още от ученическите му години е роботиката и машинното инженерство.
Музеят в Белград
Никола Тесла
Къщата в Смилян
{module [180]}