Отвъд геодезията

Най-възрастната стюардеса е 65 години във въздуха

Американката Бет Наш е родена на 31 декември през 1935 г. В края на юни тя бе призната от „Книгата за рекордите на Гинес” за най-възрастната действаща стюардеса в света. На 86 години Бет Наш продължава да се занимава с професията си и на 4 ноември тази година ще отбележи 65 години кариера. Самата Бет се шегува, че както британската кралица Елизабет Втора отбеляза тази година своя платинен юбилей (70 години на британския престол), така и тя самата сега ще има свой почти платинен юбилей като стюардеса.

Бет Наш се запалва по летенето като тийнейджърка. Още при първото пътуване със самолет, тя си обещава, че ще се занимава с нещо, което ще й позволи да лети често. През 1957 г., когато е на 22 години, започва кариерата си на стюардеса. И така до днес, когато става доайен в света на стюардесите по възраст и по стаж. Противно на пилотите от гражданските авиокомпании, които са принудени да се пенсионират в САЩ на 65 години, стюардесите имат правото да продължат да изпълняват професията си дори и да са прехвърлили тази възрастова граница. Достатъчно е да участват редовно в подготовката на нови кадри за професията, в съответствие с правилата на Управлението за гражданско въздухоплаване на САЩ.

Бет Наш си спомня, че в началото на кариерата си, пътниците не е трябвало да правят резервации за полетите, а са купували директно билетите от стюардесите, преди да се качат в самолета, както се плаща на шофьор на автобус или на ватман на трамвай. Така например за полет между Ню Йорк и Вашингтон пътниците са връчвали на Бет сумата от 12 долара. Застраховките за пътуване пък се взимали от специални автомати. Бет си спомня също, че едно време стюардесите раздавали цигари и кибрит на пасажерите в самолетите.

Като стюардеса в началото на кариерата си, Бет Наш била редовно следена от работодателя си, който искал да се увери, че тя не живее с някого. По онова време стюардесите били задължени да бъдат неомъжени. Преди всеки полет освен това Бет била претегляна. „Трябваше да сме с определен ръст и тегло. Това беше ужасно. Когато човек натрупа няколко килца, трябваше да продължи да се претегля редовно и ако не ги свали, го лишаваха от заплата”, разказва Бет.

Кариерата си американката започва в авиокомпания „Ийстърн еър лайнс”, преди тя да бъде купена през 1989 г. от милиардера Доналд Тръмп. След поредица от сливания на компанията, в крайна сметка фалира две години по-късно, припомня „Слейт”. За кратко Бет Наш работи и за компанията „Тръмп шатъл”, а след това е наета от американския гигант във въздухоплаването „Америкън еърлайнс”.

Сега Бет Наш лети регулярно между Ню Йорк, Вашингтон и Бостън. Тя има възможност да избира по маршрута заради дългия си стаж, но признава, че обича споменатите направления. Това й позволява да се прибира у дома в Бостън всяка вечер, където я чака синът й, който е инвалид и за когото тя се грижи и до днес сама.

Бет Наш е ветеран в летенето със самолети „„Кони” ( известен и като „Локхийд констелейшън”), „Локхийд електрас”, „Боинг 727” и „Ди Си 7”. Тя има сертификат за летене и с машини „Еърбъс А319”, „Еърбъс А320” и „Еърбъс А 321”. Неотдавна е получила и сертификат за летене с „Ембрайър Е-190”. Признава, че най-любимите й модели самолети, с които е летяла, са „Боинг 727” и „Кони”.

По време на полетите Бет Наш е обслужвала и видни личности, сред които и Джаки Кенеди. Когато я питат за спомените й за ВИП персони, с които е летяла, тя се въздържа обаче да изброява имена и да се опитва да прави класации с кои знаменитости е най-приятно да се лети.

Бет Наш все още не разкрива и как ще отбележи 65-годишния си юбилей като стюардеса. Но преди пет години, когато се навършиха 60 години от началото на кариерата й, нейната авиокомпания „Америкън еърлайнс” отбеляза този диамантен юбилей с дарение в размер на 10 000 долара за хранителната банка на Католическата църква „Свето сърце”, към която Бет Наш редовно работи като доброволец през свободното си време.

Ветеранката сред стюардесите споделя, че ще продължи да лети, докогато здравето й го позволи.

Автор

Geomedia Magazine




От категорията
Гео-портал на минестерството на отбраната

Contact Us