Отвъд геодезията

С лупа и телескоп при… Марин Петков – магьосникът, който прави реалния свят приказен

Марин Петков е роден през 1984 г. Завършва 91 Немска Езикова Гимназия “Константин Гълъбов” в София през 2002 г. и магистратура Информатика и Мултимедия през 2008 г. в Аугсбург, Германия.


 

–         Какво представлява 3D Projection mapping с няколко думи за незапознатите? Изкуство, технология или наука е това занимание? А може би дори и архитектура – предвид това, че често сменяте изцяло дизайна на даден обект (все едно го срутвате и реновирате напълно).

         3D Projection mapping е който и да е метод за проектиране на двуизмерно изображение върху триизмерна реална повърхност, взимайки предвид всяка нейна особеност от релефа. Тази триизмерна реална повърхност се превръща в екран за прожекция.

Прожектираното двуизмерно изображение е своеобразно дигитално виртуално копие на реалния свят. Смесвайки виртуалното с реалното ние създаваме един нов “приказно-реален” свят. Затова за мен 3D Projection mapping е комбинация между изкуство и технология. В работата си се стараем да “дълбаем”, да експериментираме и да развиваме този подход.

PernikПерник

–         Във визитката ви е отбелязано, че сте първите у нас, направили 3D Projection mapping върху сграда – на народния театър „Иван Вазов“. Разкажете кога и как стана това, какво беше посланието?

         Да, първият 3D Projection mapping върху сграда в България, както изобщо за Източна Европа, беше на народния театър “Иван Вазов” през юни 2011 г. Проектът беше част от рекламната кампания на LG. Искахме да покажем огромните възможности на технологията – тя позволява шоу, изпълнено с визуални ефекти. Дава възможност на зрителите да се потопят във виртуална реалност.

–         Геодезистите използват лазерното сканиране за различни цели. Бихте ли обяснили технологично как се подготвя едно представление – прави се заснемане сграда или обект и след това се взимат решения за цветната му реконструкция или?

         В нашия бизнес времето за работа винаги е било лукс. Всичко се планира в последния момент, въпреки големия обем работа. Затова през последните години сме изградили система, която да ни позволи да работим и реагираме максимално бързо и точно. Разбира се, подготвителният процес, в който се правят всички технически изчисления, e най-важният за успеха на всеки проект. Започваме със заснемане на конкретния обект – сграда или интериор, определяме техническите изисквания за проекторите, които трябва да бъдат използвани – оптимална сила на светене за постигане на максимален резултат за оптическа илюзия и контраст на изображение; измерваме позицията, ориентацията и характеристиките на проектора и оптиката. След определянето на всички технически характеристики и въз основа на фотограметрични принципи, създаваме триизмерния модел на проекционната повърхност/обект – виртуалната сцена съвпада с реалния свят.

metsvoMons 1

kmetsvoMons 2

kmetsvoMons 3

–         С какви инструменти работите при заснемането?

         Работим с DSLR (Digital single-lens reflex) / SLR апарати, използваме обективи с много ниски нива на геометрични изкривявания, лазерна ролетка, калкулатор и лаптоп.

–         Колко време ви отнема предварителната подготовка – заснемането на сградата и дизайнът?

         Досега не сме имали случай, в който да имаме спокойно време за работа както върху самата подготовка, така и върху самото изпълнение на проекта. Например времето за работа върху последните ни два големи проекта в Белгия беше 16 дни за всеки един от тях. Това включва създаването на 25-минутно 3D mapping show с 3 перспективи (3 видеа от по 25 минути) криейтив, сториборд, 3D анимация, технически изчисления, рендеринг и техническа инсталация за всеки един от двата проекта.

svilengradСвиленград

–         Как ви хрумна да се занимавате с това? Какво образование трябва да има един човек, занимаващ се с 3D Projection mapping?

         Завърших магистратура по информатика и мултимедия. Знанията, които човек трябва да притежава, за да създава 3D mapping, са смесица от различни области – математика, мултимедия, дизайн… От малък обичам киното и по-специално – визуалните ефекти. Филмът, който на времето запали интереса ми в тази област, е Блейд. Винаги съм мечтал да убивам вампири виртуално. Впоследствие тази моя малка мечта се сбъдна. Имах възможност да посетя семинари на създателя на визуалните ефекти в Блейд – Алън Маккей… По време на следването ми в Германия бях свидетел на подобно 3D mapping show. Оттогава не спирам да експериментирам и да се развивам в тази област.

–         Какво послание се опитвате да изпратите към публиката? За кого са предназначени спектаклите?

         Всяко шоу има различна тематика и съответно – различно послание. В основата на всяко шоу се стремим да въздействаме визуално и емоционално на хората, да разкажем и покажем исторически факти, художествени разкази или просто по нестандартен и интересен начин реалното. Целта ни е да въздействаме и подаряваме позитивна емоция на публиката. Макар че понякога успяваме и доста добре да ги поуплашим и стреснем…

–         Работили сте извън България – в Кувейт, във Франция и в Белгия. Не е ли именно Франция пионер в това изкуство и как вие успяхте да заинтригувате французите с вашата работа? Къде са най-добрите „3D мапъри”?

         Франция и Италия са пионери в това изкуство и наистина 3D mapping културата там е много силно развита. Русия е другата страна, която през последните години изключително бързо напредва в тази посока. Франция е огромна страна с много голям пазар, на който и ние постепенно се опитваме да се наложим. Интересът към нас там се зароди от шоутата ни, които сме правили в Белгия – там повече от 80% от мапингите са наше дело. Имахме честта да направим перманентна интерактивна 3D mapping инсталация в един от най-големите паркове за забавления в Европа – Парк Астерикс край Париж. От три години коледните ни шоупрограми в различни катедрали се радват на много голям интерес.

Saint Paul Cathedrale Liege 1Катедралата „Сен Пол“ в Лиеж

–         Кое ви вдъхновява, какво искате да опитате още? В едно интервю твърдите, че искате да пробвате с 3D mapping промяната на Тадж Махал?

         Не спирам да мечтая. През последната година разработихме много нови технологични решения и методи, които скоро ще видят бял свят. Всяка една идея мечта води до друга нова. Но една от най-големите ми мечти си остава Тадж Махал – бяла сграда със страхотна архитектура и езеро, рефлектиращо отражението й за допълнителна илюзия.

–         Къде е най-голямата ви конкуренция?

         Франция, Италия, Русия, Холандия са страните с най-развит наситен с конкуренция бизнес. Целта ми е да печелим повече проекти в тези региони. Вярвам, че успехите се дължат на труда, страстта и любовта към онова, което правиш. Именно това са нещата, които ни движат напред и оставят следи след нас.

–         Работили ли сте с музиканти?

         Досега съм имал възможност да работя с доста музикални изпълнители, както български, така и световноизвестни звезди. В повечето шоута те са били част от програмата към конкретно събитие. Може би любимите ми изпълнения досега са били на Martijn ten Velden – от мапинга на Паметника на Съветската армия, Елица и Стунджи от финала на Евровизия 2012 г., Low Deep T от 360-градусовата ни проекция и 3d mapping за откриването на най-модерната хай-тек зала в София през 2013 г. Голямата ми страст е смесването на музикално изпълнение, визуално шоу и интерактивен танцов спектакъл. От няколко години разработваме съвместно с Гоош от The Center спектакли от този вид, стремейки се да влагаме дълбоки емоции и послания.

В момента работим над нов голям съвместен проект. Историята и посланията, които искаме да отправим, са предимно със социална тематика и се градят върху творчеството на Никола Вапцаров. Представлението ще бъде едначасово и се надяваме през 2015 г. да види бял свят.

Interactive Dance

–         Напоследък в България непрестанно се оплакваме, че нещо не правим като хората, че някой ни потиска и ни пречи да се развиваме – как се чувствате в България вие? Как работите в България? Има ли хляб за вашия бизнес тук? Удари ли ви кризата? От какво бихте се оплакали? А може би с какво бихте се похвалили? Тясно ли ви е тук?

         В интерес на истината през последните години преживях както много хубави, така и много лоши неща в България. Най-големият проблем за мен е цялостното деградиране на масата, липсата на култура, безхаберието, алчността, завистта, посредствеността на хората, което прякo рефлектира върху живота ни тук. Въпреки това 3D mapping се развива изключително успешно в България. Дори надмина първоначалните ни очаквания. Интересът и нуждата от подобна технология като част от модерния маркетинг, събития и шоута в България е безусловен. Най-трудно бе началото – стартирах компанията ми през 2008г., в началото на “кризата” и последвалите трудности в маркетинговия сектор.

През последните години работим паралелно на българския и на външния пазар. Ориентиран съм към Западна Европа и Близкия Изток, като през предстоящата година планувам да насоча усилията си към немския пазар, като причините са както огромния му потенциал, така и от личен характер.

–         Американският художник Джаксън Полак казва, че новото изисква нови техники и всяко време намира своите изразни средства, за да изкаже идеите си. Смятате ли, че вашето изкуство е изразното средство на техно съвремието ни?

         Напълно съм съгласен с него. В момента това е част от модерното изкуство, след 10 години ще бъде холограмата и пълната аудио визуална интерактивност. А след още 10 – 20 години тези неща ще бъдат съвсем нормални присъстващи в ежедневието технологии.

–         Не ви ли се изморяват очите от толкова много картини и изображения? Не сме ли презадоволени от новите визии? Ненаситен ли е човек за зрелищата?

         Да чукам на дърво за сега очите ми са здрави, въпреки че постоянно ми се случва да прекарвам между 15 – 20 часа на ден пред мониторите. Според мен обществото ни, масата, хората винаги ще имат нужда от “хляб и зрелище”, поднесени под една или друга форма – 3D mapping, филм, постановка, политически гаф.

–         Коя е запазената марка на вашите представления? Колко човека се занимавате с това?

         С Александър RedOne Долапчиев, отговорен за композирането на музиката, много обичаме да синхронизираме видеото и аудиото до най-малкия тон, който да отговаря на конкретен елемент, мотив, настроение върху конкретния обект на проекция. Обичам да закодирам почти неоткриваеми знаци, ребуси и послания във всеки един mapping. Имаме доста последователи, надявам се и за в бъдеще да продължим да будим интерес и разбира се, най-важното, да подаряваме усмивки и позитивни емоции.

–         Какво бихте погледнали под лупа и какво с телескоп?

         Метафорично бих погледнал с лупа всички хубави моменти и бих заровил телескопа с лошите… Но реално бих желал да видя под лупа някоя населена с извънземни планета, а после с телескопа да ви погледам и помахам…

–         Пожелавате си…

         Море с изглед към остров…

         Вашата лична философия е…

         Nothing is out of reach if You’ve got long arms (Нищо не е недостижимо, ако имаш достатъчно дълги ръце – бел. ред.).

Автор

Теодора




От категорията
Гео-портал на минестерството на отбраната

Contact Us