Новата реалност в транспорта са летящи автомобили и електрически коли
За съжаление все още не е възможно, като единственото, което учените успяха да направят преди време, е да телепортират фотони.
Усилията обаче продължават.
Напоследък американската компания Evacuated Tube Transport Technologies огласи напредъка си по една своя идея за вакуумни транспортни тръби. Те ще бъдат безопасни, евтини, тихи и най-вече по-бързи от предшествениците си. Системата за скоростен транспорт на бъдещето е по идея на изобретателя от Флорида Даръл Остър, който е измислил името и концепцията на въпросната технология още в началото на 90-те години на миналия век, а през 1997 г. дори я е патентовал. Според идеята на Остър шестместни капсули с тегло около 180 кг ще се преместват по вакуумни тръби и ще развиват феноменалната скорост 6500 км/ч, като при това ще използват доста по-малко енергия, отколкото традиционните средства за придвижване. Това ще позволи на пътниците да стигнат от Ню Йорк до Лос Анджелис само за 45 мин, от Ню Йорк до Пекин за едва два часа, а за да направят околосветско пътешествие ще им бъдат необходими около 6 часа.
За целта ще бъдат създадени малки капсули с размерите на кола. Освен скоростта другото предимство на технологията е, разбира се, необходимата за това енергия, което е един от основните проблеми на съвременния транспорт. Енергията за подобен транспорт е минимална, защото придвижването на капсулите по тръбите се постига за сметка на отсъствието на въздух и съпротивление в тях, като това съответно ще определя и тяхната ниска цена, което също е голямо предимство. Строителството на подобна „тръбна магистрала“ ще струва само една четвърт от сумите, които се влагат в строежа на магистрали или 1/10 от цената на железопътно трасе.
Идеята е предизвикала особено голям интерес в Китай и през 2013 г. китайците възнамеряват да създадат умален модел на вакуумния влак, който ще се движи със скорост 600-1000 км/ч, а след няколко години по-голяма система, в която транспортът ще се движи с 500-600 км/ч.
Все повече учени и техници се упражняват в създаването и на летящи автомобили. Според проучване на американската космическа агенция НАСА в най-скоро време потреблението на автомобили ще намалее за сметка на частните самолети. Холандската компания PAL-V Europe наскоро показа своята разработка на летящ автомобил на летището в Гилзе Рийен в Холандия. Тестът премина успешно. Цената на симпатичната машина, която ще бъде пусната в производство през 2014 г., ще струва 200 000 евро. Автомобилът PAL-V ще се движи с бензин. Разработва се и версия с биодизел. Максималната скорост за движение и по суша, и по въздух е 180 километра в час.
Същевременно друга компания Терафуджиа, чиято централа е в Уобърн, Масачузетс, съобщи, че нейният прототип на летяща кола е извършил първия си полет, което приближава производителя до целта му да продава летящата машина догодина.
Превозното средство Транзишън има две места, четири колела и крила, които се сгъват и може да се кара като кола. Миналия месец машината достигна височина 426 метра за осем минути. Пътническите самолети летят на височина 10 668 метра.
Около 100 души вече са депозирали 10 000 долара, за да се сдобият с Транзишън, когато превозното средство бъде пуснато в продажба. Транзишън може да достигне скорост от 112 км в час по път и 185 км във въздуха.
Същевременно световните сили все повече се обединяват около алтернативната енергия и стимулират електрическите автомобили.
Американският президент Барак Обама, който влезе в надпреварата с републиканците за изборите и се надява да спечели втори мандат, анонсира и нова програма на стойност от $1 милиард за изграждането в 15 американски града на инфраструктура за зареждане на електромобили.
Освен това Обама реши да предложи въвеждането на данъчни облегчения и по-големи грантове за общини, които да подпомогнат предлагането и използването на автомобилите с алтернативни задвижвания. Обама поиска две промени в данъчния закон – първата за вдигане на данъчния кредит от $7500 на $10 000 при закупуване на т.н. „напредничав“ автомобил, а отстъпката да бъде прилагана незабавно още при закупуването на автомобила в шоу-рума. Втората промяна ще е от полза на собствениците на автомобили, захранвани с ток или със земен газ. Те ще ползват 50% данъчно облегчение върху половината от допълнителната цена за монтираната уредба на колата. Обама посети завода на Daimler Trucks North America в Маунт Холи, който си партнира с държавния департамент по енергетика в специална програма, насочена към намаляване с 50% разхода на гориво на големите камиони до 2015 г. Само месец по-късно лидерите на Китайската народна република обявиха за свой приоритет създаването на най-голямата индустрия за производство на електрически автомобили. Пекин ще инвестира милиарди долари за разработка на такива енергоспестяващи машини, като се надява през 2015 г. вече да са продадени поне 500 000 от тях. Само през 2011 г. са продадени 2000 такива автомобила, предимно за таксита. Въпреки че много експерти отбелязват, че технологията не е напреднала достатъчно, за да има огромни продажби, Китай не се отказва. Близо 13 000 електрически автомобила са тествани в 25 града на Китай. Компанията, която е с най-голям напредък в страната, е BYD Co., в която покойния вече милиардер Уорън Бъфет притежаваше 10% от акциите. Повече от 200 автомобила са продадени на частни лица в бизнес центъра Шенжен, докато в корпорацията хиляди инженери работят за подобряването на батериите и двигателя. Японците също не стоят на едно място. Още преди година компанията Mitsubishi Electric заяви, че иска палмата на първенството в надпреварата по създаването на електрически автомобили. Компанията обеща да пусне осем изцяло електрически и презареждаеми хибридни автомобила до средата на 2015 г. Точно Mitsubishi пусна електрическа кола още през 1971 г. в Япония. Тя не стана масова, до голяма степен защото батерийте заемаха твърде много място и нямаха адекватна мощ. Компанията също така разработи и електрически вариант на Mitsubishi Colt през 2004 г., преди да вземе решение през 2005 г. да се насочи към масово производство на електрически коли.
Бъдещето ще покаже какъв ще е новият транспорт, но хората не спират да мечтаят и да търсят алтернативи за придвижване.