В Москва изграждат нов град под кота нула
Столицата на Русия Москва се намира на едноименната река Москва и е с площ 1097,12 квадратни километра. Градът е един от най-населените в Европа с 10 472 629 жители, което е 7,13% от цялото население на Русия. Москва се намира в Централния федерален окръг и е административен център на Московска област, като има специален статут на субект на Руската федерация. Москва е била столица на Московското княжество, на Руската империя и на Съветския съюз. В нейния център се намира Кремъл – средновековна крепост, която днес служи за седалище на руския федерален президент. Според много статистики Москва е един от най-скъпите за живот градове в света.
В съвременните представи на западното общество няма нищо странно в определението подземен град. Това е огромно облагородено пространство, намиращо се под кота нула, пълно с магазини, пасажи, метро, кина, театри и всякакви забавления. Този вид градове са изключително необходими в области със суров климат, където зимите са тежки, а на хората им е трудно се придвижват. Може би най-известният подобен град е т. нар. Резо, намиращ се в Монреал, и най-голямата подземна мрежа Пат в Торонто, която е вписана в рекордите на Гинес именно за това – като най-големия подземен търговски комплект със своите 371 600 квадратни метра площ. Подобни пространства са изградени почти навсякъде – в големите градове из цяла Америка, в Европа, в Япония, в Хонконг, в Сингапур, в Австралия и къде ли още не. Те са част от естествената градска среда.
По-особено е положението обаче в страните, в които в близкото минало тези подземни градове са били използвани за други цели. Твърди се, че в китайската столица Пекин малко преди китайско-съветския конфликт от 1969 г. е построен подземен град, за който се предполага, че заема площ от цели 85 квадратни километра. През 70-те години той опустял, но според някои слухове по време на студентските вълнения на площада Тянанмън през юни 1989 г., в него се е помещавала многохилядна китайска армия и именно там, в този подземен град са загинали много хора.
Неизменно в смразяващия списък на мрачните подземия влиза и Русия и то не заради славата на Достоевски и неговите „Записки от подземието“, а заради секретните тунели, построени под Москва по време на социалистическата власт. Изграждането им започва още преди края на Втората световна война, заради изнамирането на атомното оръжие. Под Москва изниква цял подземен град с тайни бункери, складове и електростанции. Така днес московските туристически фирми предлагат странна екскурзия из руската столица – обиколка на московските подземия. В анонсите на гидовете свежо се разказва, как под града има тайни проходи и тунели, а бившите секретни подземни пътища днес са уникален музей, изпълнен с мистика и тайни. Всъщност подземията са строени през целия период на Студената война. Тогава е разрешено изграждането на разсекретеното днес съоръжение ГО-42, което да даде сигурност при употреба на атомно оръжие. Входът към подземния град се крие под невзрачен железобетонен купол, а специалният обект ГО-42 се намира на дълбочина до 60 метра под земята. Това е пункт от мрежата на министерството на отбраната и на КГБ на СССР, а там са работели подразделения на ракетните войски, предназначени за противовъздушна отбрана. Според някои слухове по времето на Студената война всеки член на Политбюро на комунистическата партия е имал апартамент под земята, оборудван с кабинет, тоалетна и кухня. Съветският лидер Леонид Брежнев разполагал с подземно копие на надземния си апартамента, където имало дори имитации на прозорци. Когато го видял, Брежнев от радост наградил тогавашния шеф на КГБ Юрий Андропов със златен медал на социалистическия труд. През цялото това време продължава и строителство на секретно метро – т. нар. Метро 2, под Москва. То остава в историята, след като през 1991 г. СССР се разпада. Отделни автори твърдят, че от Метро 2 са били изградени 80%.
Днешната екскурзия из този подземен град обещава преминаване през лабиринти, преходи от блок в блок, разглеждане на подземните кабелни мрежи и на приборите за радиационен контрол, а за финал е обещан филм за Студената война, прожектиран в подземна кинозала.
И ако такава екскурзия е абсолютно ненужна за забавлението на един източно европеец, то новите планове на московската градска управа за изграждането на подземен двойник на града биха били полезен пример за мнозина градоначаници. Според последното съобщение на ръководителя на Московския Генплан Сергей Ткаченко местните власти имат намерение за усвояване на подземното пространство под 10-милионна Москва, като изградят автомагистрали, пешеходни алеи и дори алеи за велосипедисти. Според инженерите сегашната кръгова система на устройство на пътищата в столицата е неудобна, защото не дава възможност за бързо преминаване по евентуални най-преки отсечки. Затова трябва да се изградят подземни трасета за лесен достъп, по които може да се достигне до всяка точка на града възможно най-бързо. Според Ткаченко, подземният град ще позволи да се решат всички транспортни проблеми на руската столица. Освен чисто прагматичната полза за хората, в крак със съвремието московските общинари поясняват, че ще има огромни екологични преимущества от тази идея. Както е известно транспортът е главният източник на замърсявания в градовете и обикновено на него се дължи до 80% от мръсния въздух и вредните емисии в атмосферата. В подземията освен, за транспорт, могат да се изградят подземни гаражи, магазини, ателиета за различни услуги, книгохранилища и т.н., а надземното пространство да се използва изцяло за нови жилищни сгради, стадиони, паркове, детски градини, умуват в Московския Генплан.
Програмата за осъществяването на тази идея е разпределена в два етапа: през 2009-2010 г. ще бъде разработена нормативната уредба и цялата проектна документация, а през 2011 г. строителите ще пристъпят към изграждането на новите обекти. Московската община вече е одобрила първите 45 обекта, от които ще започне строежът на новата подземна Москва.
Вече е върви изграждането на т. нар. Алабяно-Балтийския тунел, който е уникално съоръжение, минаващо под Московското метро. Както го определи кметът на Москва Юрий Лужков, строежът прилича на хирургическа операция. Тунелът трябва да е готов до края на годината. Естествено общинските власти се оплакват от недостиг на средства заради глобалната икономическа криза, но дори и да има забавяне, те са убедени, че процесът по доизграждането на подземна Москва е необратим.