Важно

Лазерно сканиране от 2000 г. може да помогне за възстановяването на Нотр Дам

На 15 април светът бе развълнуван от пожара в парижката катедрала Нотр Дам. Безброй хора по целия свят си спомняха за посещенията си в историческата забележителност и споделяха цифрови изображения на катедралата онлайн, с надеждата, че тя може да бъде възстановена благодарение на тези ресурси. Всъщност катедралата Нотр Дам в Париж в течение на векове вдъхновява творци и фотографи, които се стремят да възпроизведат формата й. Сред тях е покойният професор от Васър, САЩ, Андрю Талън, който използва лазерно сканиране, за да създаде масивни база данни с катедралата.

Дигитализирането и лазерното сканиране е ново процъфтяващо поле в днешно време.

Професорът по история на изкуството в Колумбийския университет Стивън Мъри, заедно с Андрю Талън сканират за първи път готическата катедрала в Париж през 2000 г. Днес съществува стабилна база данни, благодарение на това лазерно сканиране, което е допълнено със сферични панорамни снимки, направени от колегата на Талън проф. Линдзи Кук. Благодарение на тези сканирания катедралата В комбинация с тези образи „тя ще изглежда по-скоро като кожата на сграда, която сме свикнали да виждаме“, обясни тя. Талън създаваше образи, които „учениците му биха разбрали и биха искали да видят, и това наистина би ослепило окото“.
През 2013 г. излиза и книга, посветена на лазерното сканиране, направено от Талън. Талън използва лазерен скенер Leica Geosystems, който, както обяснява Мъри, изпраща лазерни лъчи, за да измери разстоянието между самия скенер и всичко, до което те достигат. След това се създава триизмерен модел.

Въпреки лазерното сканиране и фотограметричното заснемане е изключително точно за подобни цели, коментира Кук и подчертава, че има огромно количество данни, които са събрани за горните части на сградата.

Благодарение да данните, събрани с лазарното сканиране, части от катедралата биха могли да бъдат напълно възстановени.

След пожара френските власти обещаха, че ще възстановят катедралата за пет години. Преди това те ще се допитат до гражданите как точно да бъде възстановена катедралата. Министърът на културата Франк Ристер коментира, че ще ма дебат и широки консултации по темата, макар че правителството ще има последната дума за начина, по който ще бъде реставрирана парижката катедрала.

Франция инициира международен архитектурен конкурс за реконструкция, която да придаде модерни щрихи на структурата на сградата, датираща от 13-ти век.

Според проучване на „YouGov“ 54% от французите предпочитат катедралата да бъде възстановена в абсолютно същия вид, включително с кулата и сложната т. нар. гора от масивни дъбови греди, които крепяха оловния покрив. Само една четвърт от анкетираните смятат, че трябва да бъдат добавени и модерни архитектурни щрихи, а останалите 21% нямат мнение по въпроса.

„Обикновено когато се реконструират катедрали, се добавят и нови елементи. Защо да не направим някои архитектурни изменения, които да ни позволяват да кажем, че има „преди“ и „след“, вместо да се преструваме, че не се е случило нищо?“, обясни идеите на правителството Ристер, като увери, че решението за това ще бъде взето след консултации и няма да се действа „зад гърба на хората“.

Гората

За покрива на катедралата са използвани вековни дървета от 200-декарова дъбова гора, изсечена през ХІІ век. Всяка греда е направена от отделно дърво. Точно заради това цялата дървена конструкция на покрива е известна като „Гората“. Изпепеленият покрив на катедралата Нотр Дам в Париж – някога легендарен, изумявал хората от Средновековието. Той и до днес е смятан за шедьовър сред дърводелците.  За един художник той би бил нещо като „Мона Лиза“, казва Томас Буечи от „Charpente Concept Group“.

Цели 50 години са били необходими, за да се подготви всяка отделна греда от покрива. Майсторите започнали да ги секат през 1200 г. След това ги оставяли за година с върха на север, за да ги уравновесят с енергията на Земята. Кората била премахвана и били потопявани в блато за двадесетина години, за да се запази дървото от плесен и инсекти в бъдеще. Към 1225 г., дървеният материал е бил изваден от водата и стволовете са нарязани на греди и са оставени да съхнат още двадесетина години. Повече от работилите по изсичането и обработката на дървото така и на са видели покрива на Нотр Дам завършен.

Мнозина от експертите отбелязваха, че в момента няма толкова стара гора, която да може да бъде използвана за възстановяването на гредореда. Въпреки това мнозина смятат, че от гората Тронсе в Централна Франция има дъбове на няколко стотин години, които могат да бъдат използвани. Ясно е обаче, че тези дъски няма да могат да бъдат подготвени както преди 900 години.

Идеи

Как точно ще бъде възстановена Нотр Дам – още е рано да се каже, но вече има редица идеи. Френският Сенат и главният архитект по възстановяването на храма Филип Вилньов са привърженици на автентичната реставрация на падналата стрела и цялата конструкция. Архитекти от цял свят обаче опитват да предложат нововъведения.

„Paligenesis“ (от гръцки: преобразуване, възраждане) – така се нарича проектът на парижкото архитектурно бюро Vincent Callebaut. Авторите му предлагат изгорелият покрив на Нотр Дам да се замени с екологична конструкция, отговаряща на духа на времето. Предвижда се скелетът ѝ да бъде изграден от ламинирани дървени елементи и от ромбоидни части от кристал, благодарение на което ще се осигури повече топлина и естествена светлина.

Гредоредът ще играе и ролята на оранжерия, служеща не само за съзерцание и медитация, но и за отглеждането на плодове и зеленчуци.

Вариантът на известния британски архитект Норман Фостър предвижда изграждането на стъклен покрив с издигащ се над нея стъклен връх, в основата на който да има панорамна площадка.

Шведските архитекти от бюро Ulf Mejergren Architects пък предлагат на върха да бъде направен басейн, край който да бъдат поставени оцелелите статуи на 12-те апостоли. И архитектите от Стокхолм смятат, че на парижани им трябва ново място за отдих и медитация.

Руският архитект Александър Неровня предлага също стъклен покрив на мястото на дървения, но шпилът да бъде оригиналният. Архитектурното бюро Vizum Atelier от Словакия се застъпва за тънък връх от леки материали, който през нощта да прилича на лъч светлина, съединяващ земята и небето. Гигантски огнени езици, изработени от злато, на мястото на изгорелия връх – това е идеята на френския дизайнер Матийо Леанер, който предлага по този начин да се съхрани споменът за бедствието, сполетяло храма през април 2019. Италианският архитект Александър Фантоци, който работи в Бразиля, предлага и покривът, и върхът на Нотр Дам да се покрият с ярки витражи. Според френския архитект Клеман Вилмен пък, възстановяването на покрива изисква прекалено големи разходи и вместо това той предлага да бъде изработен плосък покрив, върху който да бъде направена градина с великолепен изглед към града.

Author

Geomedia Magazine




От категорията
Гео-портал на минестерството на отбраната

Contact Us